Alla talar svenska

söndag, 17 juni, 2012

For norske ganer

Filed under: norska företeelser — allatalarsvenska @ 00:06

Hur ofta ser man en matvara i svenska butiker som saluförs med sloganen ”anpassad för svenska smaklökar”? Jag tror aldrig att jag har sett det. Troligen skulle Fredrik Lindström kunna göra ett helt avsnitt i serien ”Världens modernaste land” om hur världsvana svenskar vill verka och att det därför vore ett marknadsföringsmässigt självmord att hinta att en internationell produkt anpassats för att passa i svenska munnar. Det sker säkert, men det är inget att skryta om.

I Norge fungerar det tvärt om. Jag vet inte hur många gånger jag sett ”for norske ganer” på en produkt. Senast idag på ett paket strimlat lammkött, i italiensk marinad (vad det nu betyder…). Underförstått ”det står förvisso italiensk, men oroa dig inte, här är det inga konstiga exotiska smaker”.
Pringels har ”spesielt tilpasset norske ganer” på sina chipsrör. Och nej, de har inte börjat sälja Pringles med smak av brunost, utan det är de extremt oexotiska smakerna havssalt respektive paprika det handlar om.

Nu är jag ju svensk, och mån om att verka modern och världsvan, men jag tycker den här märkningen är rätt löjlig, rent av irriterande. Norrmän reser lika mycket som svenskar, om inte mer, så de har provat onorska smaker. På hemmaplan däremot ska man av någon sorts nationalromantiska skäl fortsätta knapra på sina fiskekaker och karbonader. I teorin i alla fall. I praktiken är taco den vanligaste fredagsmaten i norska barnfamiljer och säga vad man vill om autenticiteten i Santa Marias produkter, men spiskummin är ingen traditionell skandinavisk krydda.

Hela grejen med tradition i teorin men inte alltid i praktiken är väldigt norsk tycker jag. Jag tror det är därför jag irriterar mig. Usch för söndagsöppet, men fullt i de söndagsöppna butikerna till exempel. Just i det här fallet tror jag det är de stora och mäktiga matproducenterna som spelar på någon sorts omtanke om konsumenten, för att folk ska glömma att bristen på alternativ beror på monopol och skyhöga skyddstullar. Får man önska sig några fler smörkriser som rör om i grytan?

Annonser

1 kommentar »

  1. Kalles kaviar är anpassad för folk med svenska smaklökar. Enligt reklamen står ingen annan folkgrupp ut med smaken.

    Kommentar av kerstin karlsson — torsdag, 5 juli, 2012 @ 21:07 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: