Alla talar svenska

torsdag, 10 maj, 2012

Pannkaka

Filed under: mat — allatalarsvenska @ 19:05

Jag fick för mig att steka tunna pannkakor till middag idag. Det här jag inte gjort på minst 5 år. Om jag inte minns fel så var senaste gången på en opålitlig gasspis i Polen. De blev rätt misslyckade… Sedan dess har jag bara gjort amerikanska frukostpannkakor. Det är också gott, men precis som våfflor så smakar det inte helt samma, trots identiska ingredienser.

När jag satte igång mindes jag plötsligt en massa saker om pannkakor:
* hur mycket mjölk det går åt, eftersom det enda som passar att dricka till också är mjölk
* hur lång tid det tar att trimma in stekpannan så den håller lagom temperatur
* hur irriterande det är med alla misslyckade pannkakor innan temperaturen är rätt
* hur mycket godare det blir om man lyckas göra riktigt tunna pannkakor
* hur lätt det är att äta alldeles för många när de är sådär tunna och goda
* och framför allt, hur vansinnigt tråkigt det är att steka alla pannkakor satsen ger när man gör dem så tunna som möjligt 🙂

Pålägget idag blev keso och jordgubbssylt. Mmmm!! Nu ska jag bara vänta på att sockerchocken och mjölmatskoman neutraliserar varandra, så jag orkar resa mig från soffan. 😀

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

