Alla talar svenska

söndag, 15 april, 2012

Varde ljus

Filed under: boende,norska företeelser — allatalarsvenska @ 20:04

Lampan i frysboxen gick sönder för ett bra tag sen. Jag köpte rätt omgående en ny glödlampa, men sen kom det stora problemet; hur få bort den gamla och dit den nya? Frysboxen är ärvd från husets tidigare ägare, så någon bruksanvisning fanns inte. Efter visst googlande lyckades jag ändå hitta en bruksanvisning för en liknande frys. Glad i hågen bläddrade jag fram till kapitlet ”Hur man byter lampa” och möttes av följande text:

”Ta bort skyddet, skruva ur den gamla lampan, skruva i den nya och sätt tillbaka skyddet.”

Jamentacksåhimlamycket! Mitt problem var att jag inte begrep hur jag skulle få loss skyddet, och där var den instruktionen inte till den minsta hjälp. Jag försökte rycka och skjuta och vrida men det satt där det satt. Inte vill man ju stå med locket öppet och frysen full och greja allt för länge heller.

Sen dess har jag försökt få loss skyddet så gott som varje gång jag tittat ner i frysen, utan större lycka. Tills idag! Tricket var att skjuta, rycka och vinkla, i sagd ordning. Då lossnade det. Så nu lyser det så fint igen när man öppnar locket.

Det är för övrigt inte särskilt vanligt att vitvaror ingår när man köper hus i Norge. Eftersom de vi köpte av höll på att totalrenovera sitt nya hus och ändå ville köpa nytt lämnade de kvar allt utan extra kostnad, till vår glädje. Fristående frysboxar ju brukar sällan ingå ens i Sverige så det var en extra bonus. Särskilt som den står i en skrubb där det skulle vara rätt knepigt att få in en annan frysbox. Det var så vi tänkte, men när vi pratade med en norsk vän sa hon ”Åh nej, den där hade de allt fått plocka ut om det var jag som hade köpt huset. Tänk om den går sönder? Då kommer ni få världens problem med att få ut den. Nej, nej, det hade fått bli deras bekymmer att få ut den ur skrubben.” Jag tror faktiskt att det skulle ha varit en vanlig kommentar bland norrmän. Tänk så olika det kan vara.

Än fungerar den i alla fall (peppar, peppar), och förutom att varmluftsfunktionen har gått sönder på spisen så sköter sig övriga vitvaror också, såhär 4 år senare. Och vi ska renovera köket. Vilket århundrade som helst. 🙂

2 kommentarer »

  1. Jag kanske skulle tagit några veckor ledigt mellan jobben och kommit och lett ombyggnaden 🙂

    Kommentar av Bror — tisdag, 17 april, 2012 @ 21:04 | Svara

  2. Gärna det, gärna det. 😀

    Kommentar av allatalarsvenska — onsdag, 18 april, 2012 @ 13:04 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

