Alla talar svenska

onsdag, 21 mars, 2012

The owls are not what they seem

Filed under: norska företeelser — allatalarsvenska @ 21:03

Det må låta otroligt oromantiskt, men den största anledningen till att vi gifte oss för några år sen var att det verkade så mycket enklare än att hålla på att krångla med testamenten och försäkringar hit och dit för att bara nästan få till något lika bra. Det enda av värde vi hade då var egentligen lägenheten, men det kändes bra att ha ordning och reda på saker. Sen flyttade vi till Norge, och komplicerade vår ekonomi med godsaker som hus, huslån, bil, deklarationer i två länder, osäkerhet runt varifrån vi kommer få pension egentligen, med mera. Då kändes det bra att vara gifta, för då var det en sak mindra att oroa sig för. Trodde vi.

Idag fick jag – av en ren slump – reda på att här i Norge så ärver gifta par utan barn inte alls varandra minsann. Eller jo, man får upp till ett visst belopp som inte är särskilt högt med tanke på tex bostadspriserna här, men resten går till den avlidnes föräldrar och syskon. Då kan man ändå hamna i situationen att man behöver lösa ut någon för att få bo kvar i den gemensamma bostaden och det suger ju. Som tur är, är det ganska lätt att åtgärda. Man kan skriva ett enkelt testamente (fungerar faktiskt även för sambos, till skillnad från i Sverige), ha två vittnen att skriva på och så är det klart. Det finns mallar med standardiserade formuleringar som inte kan misstolkas, så inga jurister behöver vara inblandade. Det blir ett trevligt kvällsnöje för oss. 🙂

Vi hade verkligen inte en tanke på att kolla upp om lagstiftningen skilde på den här punkten, så nu undrar jag såklart hur många andra juridiska frågeställningar jag borde läsa på om. Beskattning har jag viss koll på vid det här laget, men det finns säkert något spännande område vi har glömt…

På tal om skatt så släpptes de norska deklarationerna på nätet igår och efter många misslyckade försök kom jag tillslut in på Altinn, som portalen heter, och kunde se mina siffror (restskatt 😦 ). Förra året kraschade systemet, så i år hade de implementerat ”kö-kontroll” vilket innebar att när kapaciteten för hur många som kunde vara inloggade samtidigt var nådd så fick alla andra ett ”det är många som ringer just nu, försök igen senare”-meddelande. Ja, fast internetversionen då. Som om jag som otålig slutanvändare skulle bry mig om anledningen till att jag inte kommer in på sidan…

De ansvariga var i alla fall SÅ nöjda med den lösningen. Ända tills varenda person som försökte logga in fick upp inboxen till någon stackare som heter Kenneth. Ooops! Då togs hela tjänsten raskt ner och har varit nere sen dess, vilket är över 24h nu. Någon jobbar övertid… Altinns vara eller inte vara har diskuterats flitigt i media idag, tex här. Det har varit krismöten och den ansvarige ministern har haft presskonferens. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det finns ett land lite till öster som också släppte deklarationerna igår, och där det är betydligt fler skattebetalare, men där det var evigheter sen portalen hade några problem. Jag sa inget. Det behövde jag inte. Media snappade upp det också ganska snabbt. 😀

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

