Alla talar svenska

torsdag, 9 februari, 2012

Istanbul, not Constantinople

Filed under: övrigt,observationer — allatalarsvenska @ 00:02

Istanbul var ett mycket trevligare resmål än jag förväntade mig. Jag kanske inte är den nojiga typen, men även jag har fördomar. 😉 Jag hade tänkt mig att det skulle vara mer trängsel och kaos och påträngande försäljare överallt. Nu är det i och för sig extrem lågsäsong för turister, så det var troligen därför det inte var packat med folk och försäljare. Visst, vid sevärdheterna var det några som försökte kränga vykort och tingeltangel, men det är det i Paris också. Om man inte verkade intresserad försvann de fort. Staden var lite sliten på sina håll, men det var relativt rent.
Vi landade i snömodd, men vädret tog sig och både lördag och söndag var det sol och ca 10 plusgrader. Nice!! Nu har jag fått min sol-dos och slipper panikboka en annan resa för att överleva fram till april. 😀

Min grupp hade en väldigt bra guide, en historiker som en gång i tiden hade studerat i Stockholm. När han blev pensionär tänkte han att det kunde vara kul att fräscha upp svenskan igen, så han blev guide för skandinaviska grupper. Jag kommer inte ihåg hälften av alla årtal och erövringar fram och tillbaka, men vi täckte in tiden från ca 300 f.Kr till nutid. Vi var i blå moskén, Hagia Sophia och Topkapi-palatset. Jag tog en del bilder men de måste synkas från kameran så de kommer senare.

Maten var ärligt talat inget att hurra för, men det berodde inte på att den var turkisk och ”ulik” utan den var helt enkelt inte vällagad. Lunchen vi fick under båtturen på Bosporen var undantaget, den var väldigt god. Mmm, färsbiffar med mynta och fetaost… Det var buffé så det fanns massa andra goda saker också.  Kaffet på hotellet var troligen tänkt att tilltala européer. Det hette ”filter coffee” men smakade Nescafé. På ett dåligt sätt. Det blev som sagt en tur till Starbucks. 🙂 Annars var hotellfrukosten bra med många val.
De som hann gå ut och äta kebab var väldigt nöjda, men jag lyckades inte klämma in det i schemat. Jag föredrog att sova istället för att dra ut på stan för nattmat. 🙂

De som hade med Euro hade problem att bli av med dem, för de hade fått så stora sedlar som ingen ville ta. De fick låna lira av andra som hade. 🙂 Jag tittade på några sjalar på bazaaren, men det var så svårt att bestämma sig så jag shoppade inget utan var bara moraliskt stöd till några kollegor i deras försök att pruta. Att börja gå därifrån var ett bra trick, men vi betalade säkert för mycket. 🙂 I vanliga butiker var det ingen prutning och utbudet runt Taksim-torget var det samma som i vilken europeisk storstad som helst. Det mest ”exotiska” var Gap. Det finns inte i Norge i alla fall. Men vi hade så lite ledig tid så jag shoppade inget i stan heller. Det var verkligen hard core sightseeing.
Ja just det, vi klämde in några jobbrelaterade seminarier också. 😀 

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

