Alla talar svenska

onsdag, 1 februari, 2012

Finns det svenskt kaffe på hotellet?

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 00:02

Hela mitt företag ska på en tre dagars seminarie-resa till Istanbul. Förutom att väderprognosen ändrar sig dag från dag och har visat allt från minusgrader och snö till konstant ösregn – jag hade hoppats på lite vårkänning – så tror jag det blir skoj. Jag är däremot väldigt häpen över vad mina kollegor undrar och oroar sig för inför resan. Att döma av den FAQ som HR-avdelningen dagligen uppdaterar så skulle man kunna tro att det är PRO från inre fjordarna som ska ut på sin första utflykt någonsin. Snacket runt lunchbordet indikerar att det INTE är HR som hittar på frågorna själva… Vi ska till en storstad på en organiserad resa som inkluderar alla måltider, och bo på ett 5-stjärnigt hotell. Hur mycket kan det finnas att oroa sig för? En hel del tydligen.

Först, när anmälningarna togs upp i slutet på förra året, var folk oroliga för vem de skulle dela rum med. Jag är verkligen inte nogräknad med det. Ingen har visat tendenser att vara en total psykopat och lönnmördare, och visst kan man hamna med någon som snarkar, men det finns öronproppar. Det är kul om man får en egen säng, men jag har överlevt i dubbelsäng också. 🙂 En tjej som är på samma projekt som mig fiskade i flera dagar om hur jag tänkte runt det här, och till slut fattade jag att hon egentligen ville fråga om jag kunde tänka mig att dela med henne. Hon kunde ju ha frågat rakt ut… Nåja. Det är några av tjejerna som är bästisar à la fjortis, och gör allt tillsammans. Jag hade kunnat vara en av dem. Eller inte…

Sen när man skulle välja sevärdheter till den ”lediga” dagen, så fnattade folk över vem mer som skulle på samma så de inte blev ensamma. Jag bara anmälde mig till det som lät intressantast, det är inte som att alla andra kommer vara helt okända människor.

Allt eftersom resan har närmat sig har frågorna hopat sig, bland annat om reskassa. Hur mycket pengar behöver man? Ska man växla innan resan? Vilken valuta? HR skrev att euro funkar i många butiker, och genast började folk diskutera om det var smartast att växla till sig lira eller euro. Någon pratade om att ta med dollar ”för det kan man använda överallt”. Hallååååå???? Vi snackar Istanbul, inte Långtbortistan i ett land utan fungerande ekonomi. Dessutom, om man tänker handla i bazaaren blir man nog lurad tillräckligt som turist utan att behöva blanda in en usel euro- eller dollarväxelkurs i ekvationen. Visakort och lokal Bankomat, någon?

Vilket flygbolag vi ska åka med är tydligen väldigt viktigt, och hur lång tid vi har på oss i taxfreen efter vi har landat på Gardermoen igen. (När jag hintade att man kunde handla taxfree på Atatürk innan hemresan fick jag en konstig blick. Endast Norge norsk taxfree har.) Priset tar dock följande rubrik, som lades till idag:

Tyrkisk mat
Mye av maten er ulik vår, og det må vi være forberedt på. Den er ikke sterk, men har andre smaker.

Det stod exakt så! Sedan följdes det av en disclaimer om att de hade försökt välja mat så att det skulle finnas något som alla kunde äta. <ironi> Oh no! Menar de att man inte får fiskkaker, brunost och vaffler i Turkiet!?!! </ironi> Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta. Det är nog bäst för mig att inte tänka så mycket utan bara följa med strömmen. Programmet är späckat, så det blir inte svårt. Kanske att jag behöver en flyktplan i bakfickan för de korta stunder av ”egen tid” vi har. När 150+ människor plötsligt ska hitta på något spontant blir det väldigt lätt att hela skocken hamnar på samma ställe och det kan bli för mycket av det goda. 🙂

Jag hoppas det blir några fina bilder jag kan blogga senare. Och sol! Senaste väderprognosen säger 8-10 plusgrader dagtid. Jag håller tummarna för det.

4 kommentarer »

  1. Högst komiskt! Dom kanske aldrig vågat sig utanför Oslo tidigare! Frågan påminner också lite om en mening som fanns i min arrival guide när jag kom till Manchester som var ungefär så här: Attitudes towards sexuality might be different in the UK compared to what they are in your culture. That women wear shorts skirt or tight clothes does not mean that they are prostitutes.

    Kommentar av Syster — fredag, 3 februari, 2012 @ 23:02 | Svara

  2. De flesta åker på både en och två utomlandssemestrar årligen om man ska lita på snacket runt kaffemaskinen. Förra sommarens mest populära resmål verkar ha varit hyrda hus i pitoreska byar i kroatiska övärlden, så det är inte som att de bara åker på all inclusive till stora semesterkomplex heller. Väldigt oklart varför det skulle nojas. Alla överlevde dock resan. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 6 februari, 2012 @ 14:02 | Svara

  3. Herreduminskapare! Vilken ”kulturchock” dessa nervösa reseförberedelser måste vara för dig som till och med lyckades överleva i Sydkorea 😉

    Kommentar av Annieverse — onsdag, 8 februari, 2012 @ 10:02 | Svara

  4. Hehe, ja efter att ha bott i ett par olika länder har jag insett att saker ofta löser sig, om än på ett annat sätt än vad man är van vid. 🙂 Det hindrar inte att jag ibland drabbas av (smått irrationell) oro, men det ska liiite mera till än en minut-för-minut-planerad konferensresa. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — torsdag, 9 februari, 2012 @ 01:02 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

