Alla talar svenska

onsdag, 25 januari, 2012

Att det ska vara så #$&#& svårt att hitta en bra frisör

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 20:01

Jag har fortfarande inte hittat en bra frisör i Oslo. Mycket irriterande! Jag har provat ett antal salonger och frisörer vid det här laget. För nåt år sen trodde jag att jag hade hittat en kandidat, men hon visade sig vara sjukskriven egentligen och bara rycka in som extrapersonal ibland, så hon gick inte att boka. Så jakten går vidare.

Min kravlista:

Salongen:
* Gångavstånd från jobbet. Borde inte vara några problem eftersom det täcker in hela Grünerløkka.
* Stabilt och lagom hippt ställe så de inte har hunnit byta hela personalstyrkan mellan varje klippning.
* Tar visakort. Det kostar 5-600 kr minst, vem går runt med det i kontanter? Särskilt irriterande om man inte får veta förän _efter_ klippningen att de inte tar kort och måste rusa ut och leta efter en bankomat.
* Ordning och reda. Jag hatar att vänta medan frisören rusar runt och letar efter hårklämmorna.

Frisören:
* Vet vad han/hon håller på med. Jag har massor med hår och råkar jag ut för någon som klipper ”standardfrisyr 1a” ser jag ut som Hedvig efter två dagar.
* Klarar att klippa en lättskött och rolig frisyr _utan_ att tjata om hur mycket bättre jag skulle kunna se ut om jag *bara* la timmar på att bråka med håret varje morgon.
* Förstår frasen ”nej, ingen plattång i mitt hår tack!”. Ja det ser jättefint ut resten av dagen, men det tar veckor för håret att hämta sig.
* Helst inte berättar hela sitt livs historia, utan håller sig till neutralt småprat. I alla fall första gången man är där.

Inga orimliga krav väl? Börjar bli dags med ett nytt försök. Jag funderar på ett ställe tvärs över gatan som en kollega pratat väl om.  Stand by for updates…

2 kommentarer »

  1. Synd att du inte fick kontaktuppgifter till den braiga vikarien. Hon hade kanske kunnat hem till dig och klippa dig…

    Kommentar av Annieverse — onsdag, 8 februari, 2012 @ 10:02 | Svara

  2. Det hade varit något!

    Kommentar av allatalarsvenska — onsdag, 8 februari, 2012 @ 16:02 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

