Alla talar svenska

onsdag, 4 januari, 2012

”Vådan av att vara konsult” eller ”Hur man gör ett jätteproblem av en skitsak”

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 21:01

Jag är, som jag tidigare skrivit, konsult och placerad på ett statligt verk tillsammans med ett team på 15 andra från företaget jag är anställd av. Vi är totalt 25 personer som sitter på ”min” våning. Alla i mitt team räknas som ”leverantören”, resten representerar ”kunden”, men vi jobbar tillsammans allihop och kommer bra överrens. Oftast.

Det är 9 kvinnor totalt, vilket måste anses vara ganska bra för en IT-avdelning, men två är sällan där så till vardags är männen mer än dubbelt så många. Varför spelar det här roll? Jo, det är nämligen så att det på våningen finns två toaletter. Den ena har två bås, den andra bara ett. Av historiska skäl är den med två bås damtoaletten. Behöver jag påpeka att det så gott som aldrig är kö? På herrarnas däremot blir det kö lite titt som tätt, och det har tagits upp flera gånger som ett problem. Den väldigt enkla och rättframma lösningen skulle såklart vara att bara byta plats på skyltarna på dörrarna, men si så smidigt kan man inte göra det.

Det är nämligen så att av alla 25 så är det bara 5 som är fast anställda av myndigheten, och av de här 5 så är 4 kvinnor, inklusive avdelningschefen. Då spelar det ingen roll att vi andra klagar, för det är de som bestämmer tycker de. Och de SKA ha den stora toaletten, av outgrundlig anledning.

När några i mitt team klagade för vår projektledare föreslog han att den som verkligen, verkligen behövde gå genast och inte kunde vänta en sekund, kunde smita in på damtoaletten. Vi i teamet tyckte det lät som en rimlig lösning, men det föll inte i god jord hos de fast anställda damerna, och snart var lappkriget igång. Suck! Varje gång vi har möte kommer det upp, och har blivit en följetång à la ”för övrigt anser jag att Kartago bör förstöras”. Det som gör det hela ännu mer skrattretande är att den största ivraren för status quo är en av kvinnorna som sällan är på kontoret. Nåja, om det inte finns större arbetsmiljöproblem kanske man får vara glad…

3 kommentarer »

  1. Men herregud. Snacka om snikna tanter, med uppenbara behov av gigantiska i-landsproblem….

    Kommentar av Annieverse — onsdag, 8 februari, 2012 @ 10:02 | Svara

  2. Hej! Nu kommer jag här med en sjukt oförberedd fråga men blev så lättad när jag äntligen hittade en svensk som jobbar med IT i Oslo! Så jag måste bara höra mig för 🙂 Jag hade tänkt söka mig till Oslo i höst och söka jobb inom IT då det är det jag är utbildad i.. Hur ser det ut att få jobb på den fronten? Jag tog examen i Informationsteknologi i juni. Tack på förhand!

    Kommentar av Lily — måndag, 26 augusti, 2013 @ 14:08 | Svara

    • Hej Lily!
      Det finns gott om jobb inom IT, även för nyexade. Jag skulle rekommendera att du lägger in din CV på finn.no. Det är där alla rekryterare letar. Det är även på finn.no som alla företag annonserar, så sätt upp ett filter och gå igenom annonserna, både efter konkreta jobb och efter företag som verkar intressanta generellt. Många har fler jobb eller formulär för öppna ansökningar på sina websidor. Lycka till!

      Kommentar av allatalarsvenska — onsdag, 11 september, 2013 @ 09:09 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

