Alla talar svenska

fredag, 4 november, 2011

Jackdilemma

Filed under: Uncategorized — allatalarsvenska @ 00:11

Förra året köpte jag en jättesnygg vinterjacka i en vanlig butik. Tyvärr fungerade den bara ner till ca 5 minusgrader, sedan blev den stel och konstig och framför allt frös man. Som jag skrev redan då borde jag egentligen ha anat oråd eftersom det var dansk design, men jag lärde mig den hårda – och framför allt kalla – vägen istället.

För att slippa gå runt en vinter till i min i och för sig varma, men rätt trista och vid det här laget ganska slitna skidjacka, så tänkte jag vara tidigt ute med att skaffa en ny. En lång en vill jag ha, med fluff och gore tex och annat lull-lull. Därför har jag trålat sportaffärer den senaste veckan. Tyvärr utan resultat, om man inte räknar frustration.

På nåt märkligt sätt så är början av november inte alls tidigt ute, för det är redan extremt utplockat på storlekar. Samtidigt väntar de in mer jackor, fast inte fler av samma utan nya modeller och de vet inte riktigt vad. Två butiker i samma kedja kan ha helt olika sortiment. Storlekar över 42 verkar de inte ens ha fått in. En enda röra alltså. När jackorna dessutom kostar 3-4000 nok vill man ju inte direkt nöja sig med en som är halv-ok heller. Jag har ett par butiker kvar som jag tänkte kolla på lördag, men just nu ser det inget vidare ut.

Årets mode är för övrigt svart, svart och mer svart för jackor tänkta för stan, och i skidbackarna är det 80-talsneon som gäller. Under skidkläderna ska man ha sparkdräkt, förlåt jag menar onepiece såklart. Utbudet av ullunderställ verkar ha vuxit från redan rekordartade nivåer. Alla avdankade norska vinteridrottare med självaktning har en egen kollektion. Där har Gunde, Stenmark och Wassberg missat en nisch. 😀

2 kommentarer »

  1. Har du kollat Elly Woman´s parka från Didriksons Grundsund Sweden?
    storlek 34-46 http://www.didriksons.com

    Kommentar av kerstin karlsson — söndag, 6 november, 2011 @ 16:11 | Svara

  2. Ja på websidan, men jag har hittat någon som säljer dem.

    Kommentar av allatalarsvenska — söndag, 6 november, 2011 @ 20:11 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

