Alla talar svenska

tisdag, 25 oktober, 2011

Alla talar norska

Filed under: Uncategorized — allatalarsvenska @ 21:10

För att vara ett företag där det är ett krav att man måste kunna kommunicera på norska är mitt team väldigt internationellt. Av 15 personer totalt är det en polack, en fransyska, en turkmen, en vietnames, en halvspanjor och två svenskar (inkl mig). Hade det bara varit infödda norrmän och jag hade det troligen inte varit några större problem att prata "ren svenska". De däremot som lärt sig norska i vuxen ålder har mycket svårare att förstå mig, och eftersom de är så många i teamet har det fått till följd att min svorska utvecklas i svindlande hastighet.

Jag vill egentligen inte prata svorska, för det låter så fånigt. Företaget anser att svenska är nära nog och har inga planer om att skicka mig på kurs. Men vad gör man inte för sina kollegor. 🙂 Svorska är trots allt bättre än alternativen. Jag skulle ju kunna vara helt tyst, och det skulle kanske till och med uppskattas av vissa 😀 , men det verkar tråkigt.

Att skriva väldigt korrekt svenska är också dumt. Då tappar man bort norrmännen också. "Åsikt" och "åtgärd" är tex helt obegripliga. Det heter "mening" och "tiltak" på norska. Alltså blir det jag skriver om möjligt ännu värre svorska än jag pratar. Jag brukar i alla fall försöka använda rätt alfabet till de olika språken. Någon sorts ordning måste det vara i språkförvirringen. 🙂

2 kommentarer »

  1. Äntligen!!!!
    Detta var vad jag ville 1975 men den blivande fadern var inte lika entuastisk.

    Kommentar av kerstin karlsson — söndag, 6 november, 2011 @ 20:11 | Svara

  2. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 7 november, 2011 @ 23:11 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

