Alla talar svenska

onsdag, 14 september, 2011

Stoppa matpakken!

Filed under: mat,norska företeelser,observationer — allatalarsvenska @ 21:09

I samband med det nya kontraktet för lunchmatsalen ändrades prissättningen. Tidigare sponsrade myndigheten vi är inhyrda av lunchen för alla, oavsett vem de var anställda av. Nu är det bara myndighetens egna fast anställda som får rabatterat pris. Väldigt rimligt egentligen, men det här är nu det STORA samtalsämnet varje dag.

Tidigare kostade en varm lunch 30 nok. Nu kostar den 42 nok för oss externa. Eftersom mitt företag har som policy att alla ska få subventionerad lunch oavsett var de är utplacerade så spelar det egentligen ingen roll för mina kollegor och mig. Vi äter det vi vill, företaget får räkningen, och vi får ett standardavdrag på lönen på 400 nok. Maten är kanske inte lysande alla dagar, men helt ok. Och ärligt talat, vad förväntar sig folk för 42 nok?! Går man till kiosken över gatan får man betala mer för en varmkorv och en läsk. Tar man av salladsbordet betalar man per hekto, och det blev dubbelt så dyrt med den nya prislistan. Lassar man på, och tar ett par smörgåsar med pålägg, kan man komma upp i 70-80 nok. Kanske 100 om man är riktigt, riktigt hungrig men då har man ett berg med grönsaker. Dyrare än förut helt klart, men inget rån jämfört med en vanlig restaurang. Och med tanke på att vi äter på betald arbetstid är den kostnaden fortfarande en fis i rymden jämfört med vad vi kostar i lön mm den halvtimmen. Kanske jag tycker.

Men givetvis är det ett himla gnäll varje lunch. Folk jämför hur mycket deras brickor kostade, ojar över att maten är så dålig och kommer med förslag på ”lösningar”. Idag föreslog någon att det vore bättre om vi turades om att gå ut och köpa bröd och pålägg. Jag hoppas VERKLIGEN inte att de som bestämmer tycker det är en bra idé. Jag VÄGRAR äta mackor med makrill i tomatsås varje dag! Nog för att jag ibland väljer att inte äta varm lunch (när det serveras fiskkakor till exempel, så integrerad blir jag aldrig), men jag vill ha möjligheten! Jag har sagt det förut, men på den här punkten är kulturskillnaden avgrundsdjup. Norrmännen skulle vara lika nöjda med sina smörgåsar, och förstod inte alls mina protester. ”Vaddå? Vi kunde ju få färskt bröd och nytt pålägg varje dag, och det skulle bli billigare, godare OCH nyttigare.” Nyttigt är viktigt i sammanhanget, lchf-hysterin har (ännu?) inte nått Norge. Det finns en annan svensk i teamet som jag försökte fiska sympatier hos, men förgäves. Förrädare är vad han är! 😀 Eller så har han gett upp, efter 10+ år i Norge, med norsk fru och barn i norsk barnehage. 🙂

Tillsvidare äter vi dekadent, varm lunch (utan alkohol konstigt nog). Och njuter av den minskade trängseln eftersom alla konsulter som inte har lika snälla arbetsgivare utan måste betala helt ur egen ficka har slutat komma.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

