Alla talar svenska

måndag, 29 augusti, 2011

”Vilken sorts trankapslar äter du idag?”

Filed under: norska företeelser — allatalarsvenska @ 20:08

Gatuförsäljare är extremt irriterande, vad de än säljer. Jag förstår inte riktigt att det kan vara mödan lönt för företagen och organisationerna. Tjänar de verkligen så mycket på att haffa folk på stan att det väger upp den badwill de samtidigt drar på sig? I Linköping hade Greenpeace mutat in en stor del av gågatan. Om jag någonsin hade tänkt ge dem pengar har jag ändrat mig nu. OK att man blir frågad en gång men när man sprungit runt på stan i några timmar och har blivit stoppad 14 gånger, och gärna två gånger av samma person, ja då blir i alla fall jag väldigt less. Ännu värre var det på Kungsgatan i Göteborg. Där fick man springa gatlopp mellan försäljare av el, mobilabonnemang och diverse organisationers representanter.

I Oslo kryllar det såklart också av dem, men här finns en kategori som jag inte stött på någon annan stans; De som frågar ”Vilken sorts trankapslar äter du idag?”.

Vad är då tran? Jo, det är precis det samma som fiskleverolja. Som svensk och född efter 1945 så hade jag bara läst om fiskleverolja i äldre barn- och ungdomsböcker, och där framställdes det som nåt äckligt man helst ville slippa. Norrmän har inga sådana spärrar. 🙂 Tranets meriter är att det innehåller omega-3 samt A-, D- och E-vitamin. Lite slarvigt kallas alla omega-3-kapslar för tran, fast några egentligen innehåller fiskolja som inte är samma sak men har liknande kvaliteter. Om någon fortfarande äter omega-3-tillskott i Sverige så är det i regel fiskolja.

Tran är lika traditionstyngt i Norge som brunost och matpakke. Alla äter tran. Eller säger att de gör det i alla fall. Mer än en gång har jag en lördagsmorgon sett folk komma hasande ner till närbutiken för att köpa mjölk, frallor, tidningen… och en burk trankapslar. De som är riktigt hardcore köper flytande tran som intas med sked. På TV går det reklam med en OS-vinnare i rodd som dricker tran direkt ut flaskan (urrrkk!!). I vintras skickade HR-avdelningen på mitt förra jobb ut ett mail om hur man överlever den norska vintern. Ett av tipsen var att regelbundet äta tran för att få i sig D-vitamin, och det var till de vuxna man riktade sig. Att småbarn ska äta tran för D-vitaminer är så självklart så det är det ingen som pratar om ens.

Hur smakar tran? Ja, eftersom Lasso tyckte att vi borde integrera oss köpte han en burk med Möller’s Dobbel. Han åt ganska flitigt, men jag föredrar att vara ointegrerad på just den punkten. Jag har provat. Själva kapslarna smakar inte så mycket, men sedan rapar man fisk (om ni ursäktar detaljerna) hela dagen. Givetvis finns det en lösning på problemet, den heter Möller’s Anti-refluks och garanterar att man ska slippa fisksmaken, men så angelägen är jag inte.

Möller’s finns i varenda mataffär så det är inte de som står på stan och försöker få folk att byta tranleverantör. Eftersom jag inte är det minsta intresserad brukar jag svara på deras fråga med ”Jag är från Sverige, vi behöver inte äta sånt”. Jag menar, jag (och de flesta svenskar med mig) har klarat mig utmärkt i 30+ år utan trantillskott. Det vore nästan förmätet av mig att äta upp det tran norrmännen uppenbarligen så väl behöver. 🙂 Hur som helst så brukar svaret förvirra försäljarna länge nog att jag hinner undan och slipper få ett smakprov uppstucket under näsan. Nästa gång jag ska ut på stan kanske jag borde förbereda mig med en lagom uppblåst konservburk, och säga ”Vad trevligt att du frågar, men nu undrar jag: Vilket surströmmingsmärke äter du i dagsläget?”. 😀

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

