Alla talar svenska

måndag, 13 juni, 2011

Och nödutgångarna är här, här och här

Filed under: Uncategorized — allatalarsvenska @ 19:06

På Swebus. De har eluttag och WiFi! Har varit på en dygnslång tur till Göteborg för att söka pass samt inspektera broderns nya kök.
Om jag skulle ha gått till svenska ambassaden för pass hade jag behövt boka tid, och det var fullbokat juni ut. Dessutom har de bara öppet medan jag borde vara på jobbet. Lägligt då att utnyttja att Sverige avskaffat annandag pingst som helgdag.

Göteborg har – som så många andra städer – avskaffat kontanthantering på bussarna. Jag försökte köpa biljett men maskinen var trasig. SMS-biljett funkar inte med utländska mobiler så det var bara att tjuvåka till polisen. 🙂

Väl på plats – 30 minuter efter de öppnade – var det 88 nummer före mig varav ett stort antal barnfamiljer som skulle ha pass till hela klanen… Var bara att utrusta sig med ett stort mått tålamod. De jobbade på rätt raskt ändå. Ganska exakt 1,5 h senare var jag ute på gatan igen. Passet levereras till ambassaden om ca 2 veckor.

Efter lunch och shopping hoppade jag på bussen mot Oslo igen. Jag tror busschauffören när en hemlig dröm om att bli flygvärdinna. Innan avfärd gick han igenom bussen och så åt folk att lägga upp bagaget på hyllorna och att sätta på säkerhetsbältet. Informationen upprepades i högtalarna efter avfärd tillsammans med instruktioner om toalettens belägenhet. Jag bara väntade på resten av flygdemonstrationen. 😀

Broderns kök? Jo det var mycket stiligt och funktionellt!

2 kommentarer »

  1. Lite på samma tema tror jag att det finns ett gäng spårvagnsförare i Göteborg som vill bli tunnelbaneförare i Göteborg. ”Se upp för dörrarna, dörrarna stängs” är annars inte en vanlig uppmaning på spårvagnarna

    Kommentar av Elin — tisdag, 21 juni, 2011 @ 19:06 | Svara

  2. Hehe, troligen.

    Kommentar av allatalarsvenska — torsdag, 23 juni, 2011 @ 08:06 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

