Alla talar svenska

onsdag, 25 maj, 2011

Man lär så länge man lever, ibland samma sak flera gånger

Filed under: mat — allatalarsvenska @ 22:05

Två gånger på senaste tiden har jag tittat på ett recept, tänkt ”varför gör jag inte det där oftare” och så har jag lagat det och kommit på varför det var så länge sen…

Första gången var i påskas. Jag hittade färsk, hel kyckling i butiken till ett förvånansvärt lågt pris, och som av en händelse hade jag precis läst ett recept på helstekt kyckling med citron och grejer som lät gott. Enkelt var det också, bara gnida in kycklingen och steka i ugnen i 1 timme. Sagt och gjort, det fick bli middag en dag under påskhelgen. Men på dagen D, när jag stod där med alla tillbehör klara för länge sedan, och köttsaften fortfarande var rosa efter 1,5h i ugnen, då mindes jag precis varför hel kyckling inte är en av våra återkommande vardagsrätter. Det tog nästan två timmar att få den sabla kycklingen klar! Nåja, vem behöver varma potatisar till köttet…

Idag inträffade tillfälle nummer två. Jag ska bjuda på kakor på fredag, och en person är glutenintolerant så jag googlade efter lämpliga recept. Jag hittade ett recept på rulltårta med potatismjöl som lät bra och skred till verket. Jag höll koll på kakan i ugnen, men ändå inträffade det som jag nu minns alltid inträffar när jag försöker mig på rulltårta – ytan blev bränd. Helt kolsvart! Hur gör man för att undvika det men ändå få en genomgräddad kaka?!? Det blev att rädda det som räddas kunde, genom att pilla bort den svarta ytan och sedan vända den sidan innåt. Smaken blev bra, men det lär ändå dröja innan jag försöker mig på det igen. Jag borde kanske göra en markering i receptboken så jag säkert kommer ihåg. 🙂

För övrigt tycker jag det är superstörigt med folk som ringer för att säga att de ska maila ett dokument, men sen kommer inget mail på hela dagen.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

