Alla talar svenska

fredag, 20 maj, 2011

Kake

Filed under: mat — allatalarsvenska @ 19:05

På 17. Mai måste man ha tårta. Det här är ”mormors tårta” också känd som Glömmingetårta och Pinocciotårta:

IMG 3314

I Norge går den under namnet Verdens Beste. Mamma brukar alltid göra den i en liten långpanna och antingen lägga ihop två bottnar eller dela en på mitten. Jag har ingen långpanna som är lagom stor så jag funderade länge på hur jag skulle få till det. Till slut hittade jag en bild på nätet på en rund variant och kom på ”aha, jag kan ju göra bottnarna i min runda springform!”. Jag hade verkligen aldrig kommit på det utan bilden, eftersom den ”ska” vara fyrkantig i min värld. 😀

Fyllningen blev lätt oortodox, med jordgubbar och daimkulor i grädden för det var det vi var sugna på. Som vanligt blev den alldeles för stor för bara två personer, så vi har ätit tårta i dagarna fyra. 😀

3 kommentarer »

  1. Oh, äntligen ett namn på den kakan *googlar recept* Nu behöver jag bara ett fungerade kök igen så kan jag baka!

    Kommentar av Anna — lördag, 21 maj, 2011 @ 05:05 | Svara

  2. Den där ser ENORMT god ut. Måste testa!

    Kommentar av annieverse — måndag, 23 maj, 2011 @ 10:05 | Svara

  3. De flesta recept använder väldigt många ägg. Mitt är det här, fast halva satsen (dvs bara 2 ägg) och gräddas då i 20 minuter:
    http://www.tasteline.com/Recept/Pinocciotarta

    Det räcker till en liten långpanna à 30×40 cm. Undre lagret ser väldigt tunt ut när man breder ut det, men det jäser till sig i ugnen.

    Men det skulle faktiskt inte förvåna mig om familjereceptet är anpassat till ransoneringstider och sen ”skulle det vara så” och ingen tänkte på att dubbla det. 🙂 Tex är det alltid meck med att lyfta på det övre lagret utan att marängen spricker helt, det går säkert lättare med tjockare botten. 😀

    Kommentar av allatalarsvenska — tisdag, 24 maj, 2011 @ 21:05 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

