Alla talar svenska

tisdag, 26 april, 2011

Fy för söndagsöppet, bara jag får handla när jag vill

Filed under: norska företeelser — allatalarsvenska @ 20:04

Jag har lärt mig att parera, acceptera och ibland till och med uppskatta de flesta norska egenheter, men ibland blir jag bara så trött. Det går inte att komma ifrån – i vissa fall har norrmän en extremt konservativ syn på saker och ting. Jag skulle nog kunna acceptera det bättre om det var så att de bara var helt stockkonservativa och höll fast vid det, men de är även skenheliga så det sjunger om det. Det är det som gör mig irriterad.

Det senaste exemplet är att fackförbundet för handelsanställda har polisanmält butikskedjan Maxbo (klipp från NRK) för att de hade öppet hela påsken. Maxbo säljer virke, färg, verktyg och andra fixa-hemma-prylar. Jag vet vilken butik det gäller, den ligger inte så långt från oss.

Det är nämligen förbjudet enligt lag att ha öppet på söndagar och helgdagar. Det finns en rad undantag i lagen. Ett av dem är att butiker som säljer blommor, plantor och trädgårdsredskap får vara öppna. Måhända var det från början för att man skulle kunna köpa en fräsch bukett till värdinnan på väg till söndagsmiddagen, men det är bara en gissning från min sida. Därför får Plantasjen ha öppet och även om de inte börjat sälja mjölk har de nästan allt annat.

Det får Maxbo och andra liknade kedjor med gör-det-själv-artiklar för hem och hushåll att surna till. De tycker att deras sortiment inte väsentligen skiljer sig från Plantasjens, och att de därför borde få ha öppet på söndagar de också. Fast de lägger såklart fram det som att de egentligen inte vill att Plantasjen heller ska få ha öppet, men eftersom cash is king tror jag vad jag vill om den ”omtanken”.

Vad tycker då norrmän flest om sön- och helgdagsöppet? Om du inte redan har tittat på klippet från NRK jag länkade till innan, gör det. Damen de intervjuar är rätt typisk. Usch och fy och nej såhär får det inte gå till och man måste ha en dag i veckan att vila på. Men handlar gör hon. Och det drar som bekant lämmeltåg med norrmän till andra sidan gränsen på skärtorsdagen, som är en helgdag i Norge men inte i Sverige. Vanliga söndagar är det också en strid ström.

Öppettiderna är uppe till debatt flera gånger varje år, och varje gång blir jag lika förvånad över de argument som de handelsanställdas fack tar till. Det pratas om att deras medlemmar minsann också har rätt till fritid och umgänge med familjen, som om söndagsöppet innebär att varenda anställd ska jobba varenda söndag, utan att vara ledig någon annan dag i veckan istället. De får det att låta som om alla handelsanställda är livegna slavarbetare som är helt utelämnade till arbetsgivarens nycker. Och de argumenterar som om alla andra i hela världen minsann är lediga på just söndagar. Att det som regel inte är ordinarie personal som jobbar helger utan till stor del extraknäckande ungdomar verkar vara ett helt främmande koncept för dem.

Butikerna gör såklart vad de kan för att tänja på gränserna inom de regler som finns. De båda IKEA-varuhusen i Oslo har tex öppet till 23 på vardagar och 21 på lördagar. Som jämförelse har IKEA i Kungens Kurva öppet till 20 alla dagar. Jag skulle ju föredra att jobba en söndag någon gång i månaden, jämfört med att komma hem vid midnatt var och varannan dag. Men det är ju jag det…

En lustig(?) effekt av ett av de andra undantagen – det att matbutiker på under 100 kvadratmeter får ha söndagsöppet – är att vissa större butiker har en liten sidobutik med egen ingång som bara används en dag i veckan(!). Man tror knappt det är sant, men det är det. Där får de såklart inte plats med hela butiksutbudet, men frågar man snällt kan personalen springa in i den riktiga butiken och hämta var man vill ha. Så fiffigt så. Och så extermt onödigt krångligt.

<nynnar> mitt namn är Nikolajev jag kommer från Sovjet, raj-raj raj raj-raj dumdi-dumdi-dumdi-dum </nynnar>

En annan debatt som poppade upp under påsken var om att begränsa antalet timmar per vecka som barn ska få vara i barnehagen. Jag ska bespara er mina åsikter om det. En annan gång kanske, när jag har oändligt med tid och har några valium till hands. 😀

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

