Alla talar svenska

tisdag, 29 mars, 2011

Att känna sig udda

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 19:03

Det var lätt att vara turist i San Francisco. Jag stack inte ut sådär vansinnigt så att alla stirrade på mig (men jag hade ingen smartphone klistrad i handen så det var uppenbart att jag inte var inföding 🙂 ). Skyltarna gick att läsa. Folk begrep vad jag sa och det var ingen som genast började fråga var jag kom ifrån så de hade tolerans för viss brytning. Det var lite irriterande att alla expediter skulle fråga ”and how are you doing today?”, men det var enkelt att svara med ett avmätt leende som alla andra gjorde. Jag klantade mig säkert med dricksen nån gång, men ingen sa nåt i alla fall. Men intressant nog räckte det att gå två kvarter från lägenheten för att känna sig som ett komplett UFO.

Min kompis som jag bodde hos hade precis kommit tillbaks från Dominikanska Republiken. Hon hade varit där med ett gäng vars gemensamma nämnare är att de alla har gått kurser i dansen bachata, så givetvis hade de varit ute och dansat varenda kväll. Väl tillbaks i USA hade hon stor abstinens, så hon föreslog att vi skulle gå till en latinoklubb i närheten en kväll. Killen hon delar lägenhet med vägrade, men jag tyckte ”varför inte?” så vi gick dit.

Det var en mycket intressant upplevelse. Smått surrealistisk faktiskt. Jag hade tänkt mig en blandat publik, men nej, det var som att förflyttas till en helt annan värld. Förutom min kompis och mig var det en till vit person; en blond kille som stod i ett hörn och såg allmänt borttappad ut. Resten var latinos. Killarna hade uppknäppta skjortor, och tjejerna hade fluffigt hår och klänningar som nästan var bredare än vad de var långa. 🙂 Jag var dessutom längre än säkert 90% av gästerna och är man 1,71 är inte det så väldigt vanligt. Till på köpet hade jag ingen aning om vad som var bachata och vad som var merengue, så jag fick improvisera. 🙂 Många av gästerna verkade känna varandra, så de undrade nog vad jag och min kompis var för typer. Hon hade i alla fall fördelen att hon kunde dansstegen. 🙂 Kul hade vi hur som helst och svettiga blev vi. 😀 Min kompis var lite besviken för det var mer som ett disco så inte så mycket pardans, men musiken var rätt i alla fall och gav henne semesterkänslan tillbaks.

Typiskt nog slutade kvällen med att min kompis dansade med han den där blonde killen. Hon bjöd egentligen upp hans kompis, men efter en dans sa han ”could you please please please dance with my friend he hasn’t moved all night”. Så där var vi, en liten vit, småstel enklav i ett hav av vickande höfter. 😀

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

