Alla talar svenska

måndag, 28 mars, 2011

Inget sex, inga droger och väldigt lite rock’n’roll

Filed under: övrigt,observationer — allatalarsvenska @ 22:03

Jo jag var ju som sagt i San Francisco i början på mars. Det var verkligen det avbrott från snön jag behövde. 🙂 Det regnade ett par dagar, annars var det soligt och bra mycket varmare än hemmavid. Exakt hur varmt vet jag inte. Det är ju det där med Fahrenheit vs Celsius…

Jag hade ingen kamera med, så ni får hålla till godo med ett par bilder från mobiltelefonen, men jag hann med de flesta turist-prylarna, och lite till. I ingen särskild ordning såg jag: Market Street, Pier 39, Golden Gate, Golden Gate Park (som inte ligger särskilt nära Golden Gate), Fisherman’s Wharf, en uttjänt u-båt, japanska turister, F-line, spårvagnar i branta gator, den mycket krokiga biten av Lombard Street, Alcatraz, bowlande pensionärer, Chinatown, Japantown, Russian Hill, Mission, Civic Center med omgivande kvarter, mer branta gator, en mataffär i IcaMaxi-storlek med enbart ekologiska varor, uteliggare, övervintrade hippies, fina hus, trailerparks, ”the painted ladies” (vad var grejen??), SFMOMA, spelnördar på mässa, väl valda bitar av Napa Valley, Hard Rock Café, tvåvåningståg, insidan på ett latinodisco (mer om det i ett eget inlägg senare) och lite till.

Vad lyckades jag knäppa kort på av allt detta?

Alcatraz

Alcatraz

Det här är den berömda fängelseön Alcatraz, fotad från Pier 39. Jag hade inte tänkt åka ut dit, för jag hade hört att man var tvungen att boka flera dagar i förväg, men alla sa att jag var tvungen så jag åkte till kajen och chansade och jag kom med nästa båt. 🙂 Det var värt besöket faktiskt. Det ingick en ”audiotour” där före detta fångvaktare och fångar berättade, och jag lyckades pricka in ett föredrag om den verkliga historien bakom filmen ”Flykten från Alcatraz”.

Sjölejon

Sjölejon vid Pier 39

De här sjölejonen bor inne i hamnen, och har fått sina egna bryggor. Det här är ganska få mot hur många som normalt är där. Vilket liv det måste vara vid ”högsäsong”!

Bubba Gump Shrimp Co

Vilken typ av räkor vill du ha?

De som har sett filen ”Forrest Gump” förstår varför den här skylten var skojig. Det är en restaurangkedja. Om den egentligen har något med filmen att göra är oklart.

 

Hundkexbageri

Kex till Karo

Vad kan man säga?.. De gillar verkligen sina hundar. Ett par kvarter bort låg ett hundspa och givetvis fanns det ett par butiker med hundkläder och andra accessoarer. Små hundar skulle det vara såklart. Till och med uteliggarna hade hundar i behändigt väsk-format.

Givetvis blev det en del shopping också. Jag hade nog trott att jag skulle handla ännu mer, men det räckte till övervikt på hemresan så det var tur att jag höll mig sansad. 🙂 Bara ett kilo för mycket dock, och jag slapp betala. Den knasigaste souveniren var en limpa. Kompisen jag bodde hos bjöd på det brödet, och jag tyckte det var gott så jag ville att Lasso skulle få smaka. Han tyckte nog jag var lite knasig som släpade bröd över hela Atlanten, men han gillade det också, så om någon är bra på att ”reverse engineera” bröd så får den gärna höra av sig. 😀 Vi har sparat påsen med innehållsdeklarationen.

På mig själv blev det ingen övervikt, trots goda middagar. Man får ju intrycket att var och varannan amerikan är stor som ett hus och att restaurangerna serverar baconlindat fett i gigantoportioner, men i San Francisco var de flesta man såg helt normalviktiga, och maten var ”organic” och ”healthy”. Förmodligen har det något att göra med att det även är ett ”wealthy” ställe…

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att åka tillbaks, och ta en lite längre tur i Napa Valley. Kanske nästa vårvinter, när frustrationen över snön och kylan blir för stor igen. 😀

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

