Alla talar svenska

torsdag, 24 februari, 2011

Älgsafari

Filed under: boende,norska företeelser — allatalarsvenska @ 21:02

Jag har en kollega som letade hus samtidigt som oss för ett par år sen. Hans krav var dock att huset inte skulle ligga nära skogen. Anledningen var att han då hade hört att det kunde komma in djur i trädgården; rådjur och älgar, för att inte tala om rävar! När han förklarade detta såg han ut som om alla dessa djur, och särskilt rävarna, var stora, blodtörstiga bestar som skulle tugga i sig hela hans familj så fort de fick chansen. Det blev således inget hus för hans del, eftersom nästan alla ligger ett stenkast från ”marka”, och de allra flesta andra husletare tycker att det är en bra sak. 🙂

Till saken hör att han är från Pakistan, och nog för att de utrotat tigrarna, men jag skulle gissa att det finns en och annan orm och spindel som är bra mycket farligare än en liten räv som springer så fort den ser en människa. 🙂 Nåja, han kommer från en av de stora städerna så han har kanske inte träffat på så många djur under sin uppväxt. 😉

Hur kom jag in på det här? Jo, jag ringde Lasso från mataffären och medan vi diskuterade vad vi behövde blev han plötsligt tyst och sen sa han ”öh, vänta, det står en älg i trädgården”. Och det gjorde det. Eller ja, strax utanför tomtgränsen var den, men mitt i bostadsområdet. Den hann försvinna innan jag kom hem, men Lasso tog bilder.

finn ett fel

Det här är husen precis nedanför oss, kortet är taget från vårt vardagsrum. Finn ett fel! Eller två, för älgen brydde sig inte alls om att grannarna stod ute på sin tomt och kikade.

mmmm, tallbarr

Tallbarr var mums tydligen. Lasso sa att den inte såg jättestor ut för att vara älg. Han gissade att det kanske var en fjolårskalv som blivit bortstött och var förvirrad, men det verkar lite tidigt för det. Kanske var den bara väääääldigt sugen på just såna tallbarr. 🙂 Och ser liten ut för att det är en meter snö den står i…

Gissa vem jag ska skicka bilder till? Någon som kommer bestämma sig för att en lägenhet mitt i stan fortfarande är det allra bästa för honom och familjen. 😀

2 kommentarer »

  1. Åh, fina bilder! Vilken upplevelse, och coolt att grannen kunde stå där ute och titta.
    Hihi, jomen för en pakistansk stadsbo kan nog the wildlife i det exotiska land du bloggar från te sig ganska skrämande 😉

    Kommentar av annieverse — lördag, 26 mars, 2011 @ 07:03 | Svara

  2. Jag skickade bilden till min kollega och han skrev tillbaks ”if that thing was outside my house I would not go out for a week!!”. 🙂
    Men älgen har hållit sig borta efter det här besöket, vilket troligtvis är en bra sak även om jag gärna hade velat se den med egna ögon.

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 28 mars, 2011 @ 22:03 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

