Alla talar svenska

tisdag, 11 januari, 2011

Så går det när man ska vara nyttig

Filed under: boende,mat — allatalarsvenska @ 22:01

Igår kväll packade jag min träningsväska för att jag skulle vara förberedd idag och inte kunna skylla på att det blev för bråttom på morgonen för att hinna med. Hur gick det? Jo, jag skulle bara snooza en gång till, och vaknade upp 3 timmar senare. Min snooze är inställd på 5 minuter så hur det gick till vet jag inte. Eftersom klockan var rätt mycket då var det ingen idé att slösa ännu mer tid på att åka iväg till kontoret, utan jag har jobbat hemma. Och då var jag inte heller i närheten av gymmet så någon träning blev det inte. Och ingen skidåkning heller eftersom jag var tvungen att jobba länge på dagen för att kompensera och sen var det bäckmörkt.

Till middag tänkte jag att jag skulle vara nyttig och äta quinoa, men eftersom jag jobbade samtidigt och sprang fram och tillbaka måste jag ha varit disträ och saltat vattnet två gånger, för resultatet blev supersalt och helt oätbart. Vid det laget var fiskgratängen jag skulle ha till redan klar, så då fick jag slänga ihop lite pulvermos som tillbehör. Inte det nyttigaste precis. Men gott. 😉

För övrigt så sjunger vår spis på sista versen. Värmen till varmluftsfunktionen slutade fungera mitt under kalkonstekningen i julhelgen. Som tur var fungerade den vanliga över-/undervärmen så vi slapp äta halvrå kalkon, men jag undrar om inte den funktionen också börjar bugga ur nu. Enligt instruktionerna skulle dagens fiskgratäng vara inne i 25 minuter, men då var den helt rå. Det tog ca 20 minuter till innan den var klar.

Problemet är att när vi byter spis vill vi ha induktion, och då är det häll och inbyggnadsugn som gäller. Det finns spisar med induktion, men inget jätteutbud och de vi har sett har varit av tvivelaktig kvalitet. Med häll så måste vi ha ett nytt skåp att ställa där spisen står, och eftersom de luckor vi har inte finns att köpa längre drar det snabbt med sig ett helt nytt kök. Plus att vi ändå hade tänkt byta bänkplattan som är sliten, sätta in en riktig diskbänk (överlimmat suger!!) och förbättra belysningen. Jag är inte helt säker på att vi har lust och ork att projektleda det just nu, med rörmokare, elektriker, snickare och hela klabbet. Så jag hoppas spisen håller ihop i alla fall ett par månader till…

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

