Alla talar svenska

onsdag, 8 december, 2010

Ett berg med mat senare

Filed under: mat — allatalarsvenska @ 22:12

I eftermiddag förberedde vi delar av morgondagens lunch. För att vara en lunchmatsal för sisådär 200 personer, så är köket inte särskilt välutrustat. Till exempel har de ingen potatisskalningsmaskin, utan det var handskalning av 30 kg potatis som gällde. Kocken hade varit snäll nog att köpa väldigt stora potatisar, så det gick faktiskt fortare och smidigare än jag trodde. Sedan skulle potatisen strimlas, för att bli Jansson. Givetvis fanns det ingen matberedare eller liknande, men det visste vi om så jag hade tagit med min handdrivna Mouli Julienne. Min mamma har exakt den här orangea modellen. Min är något modernare och vit, men annars är det samma gamla hederliga, handdrivna princip. Det tar en liten stund att riva 30 kg potatis med den, och det var tre personer som byttes om, men eftersom alternativet var att skära för hand var det ingen som klagade. 🙂

Skinkorna – hela 25 stycken pytte-pytte-bitar – kokades och griljerades. Vi provsmakade lite när vi skar av svålarna och till min stora förvåning smakade det faktiskt som julskinka. De hade inte den julskinksrosa färgen, för kocken hade inte använt salpeter, men det är nog ändå svårt att få till det "rätta" resultatet om man inte injicerar salpetern som de gör på färdiga skinkor. Vi får applådera kocken i morgon. 🙂

I morgon på förmiddagen ska det förberedas korv, köttbullar, revben och tusen andra saker, så det blir fullt ös från tidig morgon till att matsalen öppnar klockan 11:30. Jag hoppas kollegorna kommer uppskatta det. De som var och tog sig en eftermiddagsmacka sniffade och kommenterade i alla fall matlukten i positiva ordalag. 😀

För övrigt anser jag att bönderna nog skulle tjäna mer på att sälja sina grisar som husdjur istället för att göra skinka av dem. Kan inte vara särskilt mycket mat på dem, så mini-mini som skinkorna var. Och jag har läst att en minigris är nästa "must have", efter chiuaua-trenden. 😀

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

