Alla talar svenska

måndag, 1 november, 2010

Yi-haaaaa!

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 22:11

Jag har börjat träna igen. Det var VERKLIGEN på tiden. Jag gillar bäst att gå på pass, eller "klasser" som det heter på gym-språk. Den stora grejen den här hösten verkar vara Zumba så jag tänkte för ett par veckor sedan att det var ju bäst att testa så man vet vad det är folk pratar sig varma för. Zumba är (relativt) enkel aerobics till latinomusik, kortfattat. Efter första passet var jag inte jätteimponerad. Det var kul, men inte så hysteriskt roligt så man glömde att man blev trött, som alla hade sagt.

Idag gick jag igen. Den här gången var det en annan instruktör och lite annan musik (jag trodde det var ett förkoreograferat pass, men tydligen inte[*]), och nu förstår jag grejen. Trots att det var helt smockat med folk så hoppade alla runt som galningar, viftade med rumpan och armarna och såg (förmodligen) helt galna ut. Tempot var högt så man hann inte direkt titta på någon annan (som tur var  🙂 ). I mitten kändes det som att jag inte skulle kunna lyfta fötterna en enda centimeter till, men på slutet kom den där euforiska känslan när man liksom bara följer med musiken och orkar lite till och lite till bara för att det är så peppande. Det var länge sen sist. 🙂

Det är verkligen ett pass jag vill fortsätta gå på, men nu kommer problemet; Eftersom det är så populärt blir passen fullbokade på nolltid. Måndagar är den enda tid som passar mig, men anledningen till att jag lyckades få en plats idag var att katterna väckte mig tidigt igår morse, och eftersom jag ändå var vaken och uppe för att ge dem mat loggade jag in och bokade en plats. Klockan var då 06:05, bokningen öppnar kl 06:00  och jag var person nummer 3 som bokade. När jag vaknat på riktigt, ätit frukost, lullat runt lite och klockan var sisådär 12 kollade jag status och då var alla platserna slut. Det blir tidiga söndagsmorgnar framöver…

[*] För den som inte är så hemma på gym-lingo så finns det företag, ett av de stora är Les Mills, som inte gör annat än att sätta ihop pass som de sedan säljer till gymkedjor runt hela världen. Det är så kallade förkoreograferade pass där musik och övningar ingår i konceptet, och alla instruktörer är tränade att följa upplägget. Sedan finns det pass där instuktören själv sätter ihop musik och steg och kan variera sig mer.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

