Alla talar svenska

onsdag, 27 oktober, 2010

Spöken i trädgården?

Filed under: Uncategorized — allatalarsvenska @ 19:10

Vad jag har förstått så har hundar en period i utvecklingen när de blir rädda för allt möjligt. Jag undrar om katter har något liknande? Vår lilla katt har nämligen blivit livrädd för att gå ut helt plötsligt. Förut fick man finta henne om man ville att hon skulle hålla sig inne, annars var hon ute på två röda så fort man öppnade dörren. Nu får vi bära ut henne och om man inte stänger dörren fort som en iller är hon inne igen, gärna under soffan. Inte ens balkongen vill hon gå ut på.

Det började för några veckor sedan. Det var innan det blev kallt, så det verkar inte vara pga vädret. En orsak skulle kunna vara att grannen börjat släppa ut sin kattunge. Han är ca 5 månader, och pytteliten, men tydligen väldigt tuff för vi har sett honom mucka gräl med en tre gånger så stor katt och vinna med "jag-burrar-upp-mig-så-jag-ser-stor-och-farlig-ut"-metoden. 🙂 Men det är lite märkligt om det bara skulle bero på honom, eftersom han bara är ute någon timme om dagen, och det är ett antal stora och starka katter som har varit här och muckat tidigare utan att det påverkat vår lilla knasboll.

Inne finns också farliga saker. Sockor på golvet, skuggor, den andra katten osv. Och jag och Lasso såklart, eftersom vi försöker fånga in och slänga ut henne. 🙂 Hon smyger runt och håller sig undan. Framåt kvällen när hon förstått att det är för sent för utgång då slår all överloppsenergi, som hon samlat på sig genom att vara inne hela dagen, in. Då far hon högt och lågt och slåss med allt hon kommer åt. Detta inträffar gärna vid läggdags, när både vi och andra katten varvat ner och vill sova. 🙂 Grannarna måste undra vad vi sysslar med när hon slirar runt, runt, runt på parketten mitt i nätterna.

Jag hoppas det går över snart. Annars får vi skaffa ett hamsterhjul i kattstorlek till henne. 😀

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

