Alla talar svenska

torsdag, 14 oktober, 2010

Sakta men säkert

Filed under: mat,observationer — allatalarsvenska @ 20:10

I Sverige tycker jag var och varannan människa jag känner får mat hemkörd i någon form. Det är middagskassar och lådor med ekologiska grönsaker till höger och vänster. Det där med middagskasse med färdiga recept tycker jag låter väldigt smidigt, om inte annat för att få variation. Det är lätt att det bara blir samma saker man handlar hem och lagar hela tiden.

Jag hade en riktig svacka i matfantasin för ett par år sen, och då frågade jag runt bland kollegor och vänner här i Norge om det fanns sådanadär matkassar att beställa. Jag menar, det har ju funnits i Linköping i ganska många år nu och ännu längre i Stockholm, så det verkade ju inte helt orimligt att det skulle finnas i huvudstaden Oslo. Men nej, ingen hade hört talas om det, och googling gav inget hellet. (Sen hittade jag ICA Maxi och det är nästan som hemma så jag kom ur den värsta svackan. 🙂 )

Men så, här om dagen, åkte vi förbi en Buddy som hade ”middagshjelpen.no” tryckt kors och tvärs över hela bilen. Det lät ju onekligen misstänkt, så jag kollade upp på nätet så snart vi kom hem. Jovisst, nu finns det matkassar till hemkörning här med! Företaget startades förra året och är – enligt egen utsago – först i Norge med tjänsten. Grundarna är…. tada! två svenska systrar. 🙂 Tur att vi kan bidra till att ”lillebror” blir lite mer civiliserad. 😀

Givetvis är kassarna dyrare här än i Sverige, och eftersom de är beräknade för två vuxna och två-tre barn undrar jag om vi verkligen kommer hinna äta upp all mat. Men jag är bra sugen så det kanske blir en provbeställning under hösten.

Edit: En vän upplyste mig om att svenska Middagsfrid har expanderat till Norge också, under namnet Maten er klar.

Edit2: Nu finns även MatFryd och Godt Levert. De sistnämnda gör till och med TV-reklam, med kändiskock.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

