Alla talar svenska

måndag, 21 juni, 2010

Klantverkstad

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 22:06

Det blev ingen tur till Plantasjen i onsdags. Bilen blev klar så jag var och hämtade den på verkstaden, men när vi skulle köra hem den lite senare skakade, vibrerade och rasslade den så vi trodde den skulle rasa ihop totalt. Eftersom de hade bytt bromsklossarna på den befarade vi att ett bromsok satt löst. Dessutom sa det "klonk!" när man släppte upp kopplingen. Att jag inte upptäckte det redan när jag körde från verkstaden berodde på att det då var rusningstrafik, dvs köbildning, så jag krypkörde hela sträckan.

På torsdagen jagade jag bilfirman hela dagen. Till slut fick jag tag på någon på verkstaden som sa att jag skulle komma in så snart jag fick tillfälle. Tidigt på fredagen körde jag dit i så låg fart jag bara kunde utan att helt stoppa upp morgontrafiken. Mannen i kundmottagningen lovade att de skulle prioritera vår bil, och jag fick honom att lova att "lösa vårt bilbehov" över helgen ifall de inte skulle bli klara.

Redan strax innan lunch fick jag ett sms om att den var redo att bli hämtad. Jag försökte få tag på dem för att kolla så att det verkligen var så, men det gick såklart inte så jag åkte dit. Och möttes av en EXTREMT skamsen kundhanterare. Det visade sig nämligen att de hade missat att skruva på en hjulmutter ordentligt. Biltermer är inte min starkaste sida, särskilt inte på norska, men som jag fattade det hade den gängat lite snett, så det blev ett spel på någon millimeter. Rätt klantigt av dem kanske jag tycker (och det gjorde uppenbarligen kundhanteraren också). Det var ingen fara för att muttern skulle lossna, men det lilla glappet gjorde att bilen lät och betedde sig som den höll på att dö. Klonket i kopplingen kom  i själva verkat också från hjulet, för att det belastades när man bytte hastighet.

Det tog hela veckan, men nu beter sig bilen som man förväntar sig att en nyservad bil ska göra. Jag kom på i efterhand att jag borde ha sagt åt kundhanteraren att ge mig något gratis för besväret de orsakat. Nya torkarblad hade vi tex behövt. 🙂 Jag får väl spara det trumfkortet till nästa gång vi lämnar in bilen. Det lär väl inte dröja så länge om jag känner den bilen rätt…

Turen till Plantasjen blev i söndags. Nu är det snigelmedel utstrött i trädgården och enligt Lasso är sniglarna där och smaskar för full. Moahahahahaaa!!

1 kommentar »

  1. Å så förargligt! Man åker från verkstaden fast förvissad om att allt nu är i perfekt skick – och sedan detta!!
    Lycka till med snigelmassmordet 😉

    Kommentar av annieverse — måndag, 5 juli, 2010 @ 11:07 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

