Alla talar svenska

torsdag, 10 juni, 2010

Sparkdräkt

Filed under: norska företeelser,observationer — allatalarsvenska @ 21:06

Det är tydligen modernt med overall-liknande plagg i sommar. Det var en tjej på bussen som hade shorts och linne i ett och när hon gick av suckade fjortistjejerna bakom mig "VILL HAAAAA!!!!". Själv tänker jag bara på hur komplicerat det måste vara att gå på toa i en sån, praktisk som jag är. 🙂

Norska fjortisar av något yngre sort var igång redan tidigt i vår-vintras, med säckiga overaller i sweatshirt-tyg. Kosedress heter det, och vill man ha en egen finns de såklart på nätet. Det är säkert jättebekvämt, men det ser mest ut som en sparkdräkt. Något klädsammare än 70-talets plyschoveraller, men det är på håret. Jag har försökt googla på om detta fenomen finns även i Sverige, men jag har inte hittat så mycket. Om någon sitter på mer information får den gärna upplysa mig. 🙂

Modet med snoddar på benen och spikigt hår, så kallade Täbbs eller Partille-Johnnys, är å andra sidan mindre vanligt i Oslo än det var i Linköping och Göteborg sist jag var på respektive ställe. Slipper vi, kommer det hit, eller har det redan passerat? Den som lever får se. Och skratta. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

