Alla talar svenska

torsdag, 29 april, 2010

Vegankaka

Filed under: mat,pyssel — allatalarsvenska @ 21:04

Jag har börjat i ett nytt team på jobbet, och då förväntas man bjuda på kaka. Jag gillar att baka, men Lasso är ingen storätare av sötsaker så bakar jag till bara oss blir det jag som äter upp det mesta. Och det är ju inte så bra för figuren. Därför tycker jag det är kul att baka till andra.

Den här gången tillkom det en komplicerande faktor på grund av att åtminstone en person i det nya teamet är vegan. Jag kunde inte komma på en enda kaka som inte innehöll varken ägg eller mjölk. Jo, småkakor såklart, men det är mycket enklare att göra någon mjuk kaka när det ska vara till många. Jag beklagade mig för en kompis, och hon hade bättre google-skills än mig och hittade massa recept. Jag fastnade för den här morotskakan, eftersom den bara innehöll ”normala” ingredienser och inte några ersättningprodukter. Jag tycker sån där äggersättning verkar lite läskigt, och man vet ju aldrig – kanske innehåller det något som strikta veganer inte äter.

Nu står kakan och svalnar i köket. Det höll på att gå illa för jag glömde först att ha i socker. Det brukar ju för det mesta stå ”rör socker och smör mjukt” eller ”vispa ägg och socker fluffigt” men det fanns inget sådant steg här och jag tänkte inte på socker som en ”torr ingrediens”. 🙂 Som tur var smakade jag på smeten precis innan jag skulle hälla den i långpannan och kom på vad det var som saknades. Sen la tidtagaruret av mitt under gräddningen, men jag kände med stickan och jag tror kakan blev bra. Tyvärr hade de inget veganalternativ till Philadelphiaost i matbutiken men jag får väl lämna en bit oglaserad. Vi får se vad kollegorna tycker i morgon.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

