Alla talar svenska

onsdag, 21 april, 2010

Trängsel i kollektivtrafiken

Filed under: norska företeelser — allatalarsvenska @ 10:04

Det var en långt inslag i TVs nyheter igår att norrmän inte har hyfs i kollektivtrafiken. Nu var det väl ingen direkt överraskning för den som åkt kollektivt mer än en gång i Oslo. Det är verkligen regel, snarare än undantag, att folk börjar tränga sig på så snart dörrarna öppnas, istället för att vänta tills de som ska av har hunnit ut. Sen stannar de direkt innanför dörrarna så men får knuffa sig in om man kommer sist.

I Korea var det ”fotspår” klistrade eller ingjutna på t-baneperrongerna, så man visste var man skulle köa. Det kanske vore något att anamma här. De kunde ju också börja köra mer än fyra t-banetåg i timmen, så trängsel och känslan av att ”hinner jag inte med nu kommer jag aldrig fram” minskade.

2 kommentarer »

  1. Japp, jag tyckte koreanerna hade riktigt bra disciplin i t-bane-köandet. Det blev aldrig etthundraprocentig anarki, inte ens i rusningstid, vad jag minns.

    Kommentar av annieverse — fredag, 23 april, 2010 @ 17:04 | Svara

  2. I Korea var det mer i gångarna ner till tunnelbanan det var trängsel och anarki kom jag på när jag tänkte efter. Man fick akta sig så man inte blev nertacklad av en 145 cm hög tjej i stilettklackar. Men det håller jag tyst om i mitt kommande medborgarförslag till Ruter#. 😀

    Kommentar av allatalarsvenska — tisdag, 27 april, 2010 @ 21:04 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

