Alla talar svenska

fredag, 5 mars, 2010

Musjakt

Filed under: katten — allatalarsvenska @ 22:03

Det är en tjockt med snö ute och -10 grader. Katterna fick gå ut i 5 minuter och på den tiden lyckas den lilla katten hitta en levande skogsmus att jaga… Vi försökte locka in henne, men det gick inte så hon fick vara där ute och jaga den stackars musen.

Efter ett tag såg jag katt utan mus och lyckades få in henne. Jag gick ut för att se var den andra katten var. Musen var vid liv och kilade längs vår skottade gång… tills den kom fram till gatan och blev upplockad av den stora katten. Vips så var både katt och mus precis utanför dörren. Medan jag försökte tänka ut hur jag och katten skulle komma in utan musen, så råkade Lasso öppna dörren och så hade vi både katt och mus i köket. Blörrk! Musen var fortfarande vid liv, men satt lyckligtvis relativt still, så jag sopade upp den i sopskyffeln och slängde ut den. Den var stilla ett tag, men sen försvann den. Hoppas den inte var allt för skadad.

Den stora katten har inte visat några strålande jakttalanger tidigare, så jag undrar vem av dem som hittade musen. Och var?! Det bådar inte gott inför sommaren. Döda möss inne är inte fräscht men levande är värre tycker jag. Burr och urk! Det positiva skulle väl vara om de börjar samla ihop iberiasniglar. Man kanske kan lära dem att lämna av sniglarna i en burk med salt. 😀

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

