Alla talar svenska

tisdag, 2 mars, 2010

Konsumentfrågor

Filed under: norska företeelser — allatalarsvenska @ 20:03

I Norge finns det så gott som aldrig priser utsatta i skyltfönstren. Det tycker jag är irriterande. Det har det ju funnits regler för ganska länge i Sverige och jag tycker det är en bra och självklar sak. En annan irriterande sak är att när det är extrapris i mataffären så står det inte vad ordinarie pris är. De tar till och med bort den ordinarie prislappen från hyllkanten. Om det är något man köper sällan är det svårt att veta om det verkligen är billigare. Med tanke på hur starkt konsumentskydd de har på andra områden så är det lite märkligt.

Ett område där de är mer noga är när man beställer via nätet. I varje paket får man med ett informationsblad om vad lagen säger om ångerrätt. Avsändaren är ”Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet” vilket låter lite kul, men det är tydligen de som handhar sånt. Som tur är förtydligar de att det inte är till departementet man ska skicka sin ångerblankett, utan till den man köpt varan av. 😀 Nej, det är ingen norgehistoria, kolla den här pdf:en så får ni se. 🙂

2 kommentarer »

  1. Men det är banne mig inte alltid priserna står lagenligt utsatta i Sverige. T.ex. frisörsalonger ”slarvar” ganska hejvilt med det.

    Kommentar av annieverse — onsdag, 3 mars, 2010 @ 17:03 | Svara

  2. Nu när jag tänker efter så har jag nästan aldrig sett en frisörsalong med tydliga priser i Sverige. Fy dem! Det finns ju även butiker som slarvar, men då brukar jag bojkotta dem. Det går inte här i Norge, då skulle jag aldrig få köpa något. 🙂
    Det är ju inte som att priserna är förhandlingsbara precis, så varför inte sätta ut dem?..

    Kommentar av allatalarsvenska — torsdag, 4 mars, 2010 @ 12:03 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

