Alla talar svenska

måndag, 22 februari, 2010

Tåg i tid och otid

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 19:02

Jag åkte från Linköping tidigt i lördags morse, i full snöyra. Mitt tåg var tydligen det enda norrgående som gick iväg i tid, så det var proppfullt med folk som egentligen skulle ha tagit pendeln till Norrköping. Vid bytet i Katrineholm förväntade jag mig att få vänta flera timmar, men Oslo-tåget tuffade in med endast 15 minuters försening.

Sen gick det sämre, men då var jag ju på tåget och inne i värmen så det gjorde inte så mycket. Vi hamnade bakom ett X2000 med problem, så det gick saaaaaakta. När vi kom till Karlstad var det en frusen växel som ställde till det, så där fick vi stå still och tappade drygt 45 minuter. Den slutliga förseningen blev 1h 45min.

När jag berättade det för min bror blev han föga imponerad. Han skulle från Göteborg till Stockholm och hade planerat att åka tåg, men valde buss istället. Det var ett smart drag. Bussen blev visserligen en timme sen, men tåget hade tagit 10(!!) timmar extra på sig. Då hade han missat konserten han skulle på.

Lätt kaos till trots var alla ganska lugna och glada på min resa. Några tjejer som skulle på fest i Karlstad utnyttjade den ofrivilliga pausen till att byta om på toaletten. De kom ut i full cocktail-utstyrsel, innan de bylsade på sig ytterkläderna och försvann ut i snön. Tågpersonalen gjorde sitt bästa för att informera, men det roligaste utropet var ändå följande:

”Ett personligt meddelande till NN. En tjej som heter Camilla har ringt och hälsar att bandylaget är informerat. Jag repeterar, bandylaget är informerat.”

Man blev ju rätt nyfiken på varför Camilla ringde till tågvärden. Finns det människor utan mobiltelefon?! 🙂

När jag klev av i Lillestrøm hade jag verkligen ingen nytta av att åka 1:a-klass, för den vagnen gick först och fick stanna långt utanför den skottade delen av perrongen. Nedersta fotsteget var under snönivån så jag fick hoppa ut i 40 cm snö. 🙂 Men jag fick gratis kaffe på hela resan, det är inte så dumt.

2 kommentarer »

  1. Camilla kan ju ha glömt mobilen hemma….något jag själv gör frekvent…

    Kommentar av annieverse — tisdag, 23 februari, 2010 @ 02:02 | Svara

  2. Dumdidum, glömma mobilen hemma? Det gör jag aaaaaaldrig. 😉

    Kommentar av allatalarsvenska — onsdag, 24 februari, 2010 @ 11:02 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

