Alla talar svenska

lördag, 13 februari, 2010

Lögn, förbannad lögn och statistik

Filed under: observationer — allatalarsvenska @ 13:02

Det är rätt skoj med statistik, så länge man slipper räkna på det. 🙂 Här på bloggen kan jag till exempel se vilka sökord folk har använt för att hamna på min blogg. Det absolut vanligaste är ”möllenö”. Det har tre gånger så många träffar som tvåan, vilket är ”allatalarsvenska”. Det vore faktiskt rätt spännade att veta vad möllenö-sökarna egentligen letade efter.

I min värld säger man ”möllenö” till någon som tycker synd om sig själv. Det kan vara instämmande, eller lätt ironiskt. Man kan också använda det om något som är sött eller gulligt på ett lite ynkligt vis. Jag vet faktiskt inte var det kommer ifrån. Jag får för mig att det är från ”Trollet med den gula kepsen” men jag kanske blandar ihop med ”möbök”.

5 kommentarer »

  1. Häpp! Så har jag lärt mig ett nytt ord idag 😉

    Kommentar av annieverse — lördag, 13 februari, 2010 @ 16:02 | Svara

  2. Åh, det vill jag också veta. Jag sprider kunskap om Trollet med den gula kepsen på mitt kontor för övrigt. När jag sjunger Ruppetuppetu-ruppetuuuuu! då vet Sunil vid skrivbordet mitt emot att nu har jag fått nog av något haha. Ruppetupp-musen… Var han kompis med Trollet eller har jag blandat ihop. Nu blev jag osäker

    Kommentar av Schyster — tisdag, 16 februari, 2010 @ 10:02 | Svara

  3. Schyster: Det var någon i den serien som sjöng ruppetupp i alla fall. Jag tror det var trollet, men musen och älgen var trollets kompisar. Finns några ljudklipp om man googlar.

    Kommentar av allatalarsvenska — tisdag, 16 februari, 2010 @ 11:02 | Svara

  4. Möllenöh! utropades av Robban Broberg, i slutet på något barnprogram på typ början av 70-talet. Däremot vet jag inte vad det faktiskt betyder.

    Kommentar av Victoria — torsdag, 11 mars, 2010 @ 20:03 | Svara

  5. Ah, ser man på jag har missat ett litet ‘h’ där på slutet i alla år. 🙂
    Kan det ha varit det där programmet där han alltid fastnade vid en järnvägsövergång?? Fast det måste ha varit 80-tal.

    Kommentar av allatalarsvenska — fredag, 12 mars, 2010 @ 10:03 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

