Alla talar svenska

fredag, 8 januari, 2010

Kyla och förkylning

Filed under: övrigt,norska företeelser — allatalarsvenska @ 14:01

Som varmast har det varit -15 den här veckan. Just nu är det sol, men ändå -18. Burr! Till på köpet har både Lasso och jag börjat året med varsin brakförkylning. Vi släpade oss till jobbet i tisdags, men det var en dålig idé för vi blev sämre igen båda två.

I Norge finns det ingen karensdag, men å andra sidan måste man ha sjukintyg från 4:e dagen man är hemma. Igår var 3:e dagen för mig den här veckan så jag ringde min ”husläkarstation” för att fråga hur det gick till att få ett sjukintyg. Det slutade med att jag hade läkartid 1,5h senare.

I Sverige hade jag inte ens tänkt tanken att gå till läkaren eller ens bry mig om att ringa vårdcentralen pga förkylning. Där vi bodde i Linköping hade jag ändå inte fått någon tid på förän jag hade blivit frisk för länge sen. Men eftersom reglerna är som de är här i Norge pallrade jag mig ner till läkarstationen.

Jag tänkte att de nog bara skulle titta på mig och ge mig ett intyg, men nej, de tog det hela mycket seriöst och tog blodprov och allt. Det visade sig att jag har lätt bihåleinflammation. Var kanske inte så konstigt då att det kändes som om hela huvudet skulle explodera. 🙂 Jag fick några tabletter som ska påverka slemhinnorna och mår redan mycket bättre. Sjukintyg fick jag också, så jag slapp släpa mig till jobbet idag. frisk är jag inte än, men det finns hopp för helgen.

Fast frågan är om det egentligen spelar någon roll om jag är frisk eller sjuk just den här helgen. Eftersom det ska fortsätta vara runt -18 så är troligen ”under en tjock filt” det bästa stället oavsett sjukdomsstatus. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

