Alla talar svenska

onsdag, 16 december, 2009

Gästbloggare – Om Jansson och andra julförberedelser

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 20:12

Idag har jag en gästbloggare. Det är min syster, som bor i England. Hon har ingen egen blogg just nu så hon får låna lite plats. Enjoy!

”I vår familj är det nästa mer normalt än inte att bo utomlands. Jag har bott i Holland och Storbritannien, syster har bott i Frankrike, Polen, Sydkorea och Norge. Ett tag var vår bror inne på att söka ett jobb i Moskva eller varför inte Dubai. Kanske var han inte så särskilt seriös men poängen är att det var ingen i familjen som annat än nickade och såg glad ut när han diskuterade sina planer. För det är så man gör. Om man vill. Den enda som någonsin varit lite fundersam var vår mormors amerikanske kusin, som ständigt verkade lite småchockad över vårt beteende och verkade undra vad mamma och pappa gjort med oss för att få oss att vilja fly Sverige.

Men ingen flyr. Vi har bara lärt oss att det finns mycket annat i världen. Nåt om möjligheter och inte så mycket om hinder kanske.

Det finns vissa saker jag börjat syssla med sedan jag flyttade utomlands. Som att försöka förklara svenska traditioner och bjuda på svensk mat. Det var ganska svårt i början. Att behöva gör allt det där själv som förut bara tog för givet skulle hamna på bordet som genom magi. Det är därför det nu står en Janssons frestelse i kylen på jobbet. Jag tappade bort det superbra receptet och mailade syster för sympati. Inget svar. Hon tänker väl som jag att vad skall man egentligen ha ett recept till? Hur svårt kan det vara? Men jag hittar ett annat recept som jag skriver ut och det har kommentarerna ”Festens höjdpunkt” och ”Åh vad god!” så jag känner mig jättenöjd.

Och sen står jag då där mitt i natten och gör Janssons frestelse för jag hade ju faktiskt lovat att ta med det till jobbet och jag har ju haft fullt upp hela veckan och jag har ju jobbat jättemycket och knappt hunnit gå och handla potatisen som skulle vara i Jansson och brödsmulorna köpte jag på nattöppna affären mellan stan och där jag bor efter att ha varit och träffat några kompisar för man vill ju så gärna hinna se all innan jul. Men nu står jag i alla fall där med min moulinex och river lök, potatis och skär anjovis som jag köpte på Ikea. Och receptet ligger kvar i väskan. Oläst.

Och på nått vis så vet jag att om jag hade kommit till jobbet idag och sagt ”Sorry guys, no Jansson’s temptation this year! I was too busy!” så hade dom sagt att ”Åh det gör ju inget och vi vet att du jobbar så hårt och du kunde ju lika görna köpt en färdig paj och tagit med”. Och jag undrar varför jag är så bombsäker på att dom sagt det. Och hela situationen känns väldigt bekant. Liksom som att jag sett den förut.

Och jag inser att jag har sett det förut. I köket hos föräldrarna. Där mamma stått och bakat eller lagat mat mitt i natten i advent i alla år för hon hade ju lovat att ta med och visst har hon haft mycket med djur som skall till veterinären och presenter som skall köpas och folk som skall besökas och alla julfester och släktingar men när man säger att ”Nej, men strunta i det, de kommer säkert förstå om du förklarar” så säger hon bara att ”Nejdå, det tar ju bara en liten stund och jag hade ju lovat”. Och jag inser att det är sant att äpplet aldrig faller långt från päronträdet. Men jag drabbas också av en känsla av att det är ok.

Det är mamma som har köpt min moulinex åt mig. Men om det var hon som gjort Jansson idag hade hon dessutom snott ihop en pepparkaksdeg stor nog att räcka till hela skolans pysseldag, slagit in 10 paket som hon sedan gömt på ett så bra stället att hon aldrig hittat dom själv samt utfodrat hela familjen. Jag tror också att mamma aldrig hade glömt smörja formen efter att hon lagt i potatisen och fått börja om, eller glömt köpa brödsmulor, så riktigt som henne blir jag nog inte. Men å andra sidan så löser jag det snabbt och lätt på nått typiskt ologiskt men helt tillfredsställande vis. Och jag tänker att med en pappa som kan fixa nästan allt, fast på riktigt vis, så måste jag ju fått min stundtals MacGuyver-lika förmåga att improvisera någonstans ifrån. Och källan är nog densamma. Och det är helt ok.”

2 kommentarer »

  1. Man behöver inte smöra formen. Men jag är ju inte en sån som orkar stå uppe på nätterna och baka och laga mat…

    Kommentar av bookwitch — torsdag, 17 december, 2009 @ 10:12 | Svara

  2. Jag tycker att det var ett ambitiöst projekt att sätta igång med mitt i natten. Hoppas att Janssonen blev uppskattad av arbetskamraterna!

    Kommentar av Vilborg — fredag, 18 december, 2009 @ 12:12 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

