Alla talar svenska

måndag, 23 november, 2009

Nu ska här tejpas

Filed under: norska företeelser,observationer — allatalarsvenska @ 00:11

Igår var det soligt, men jag var alldeles för trött för att orka hitta på något. Idag har det regnat hela dagen, men jag kände att jag behövde komma hemifrån lite så jag åkte till det enda söndagsöppna stället – Plantasjen (jupps, det stavas så på norska).

Av någon anledning så är butiker som säljer blommor och trädgårdsutrustning undantagna från förbudet mot söndagsöppet. Det blir lite skrattretande med tanke på att hälften av alla prylar de har på Plantasjen lika gärna skulle kunna säljas på IKEA, eller en stormarknad. Varje gång jag är där kollar jag om de har börjat sälja mjölk i kyldisken också. 🙂

Jag tittade faktiskt på amaryllisarna, men det fanns inga roliga sorter kvar. Klassiska röda i all ära, men det var inte det jag hade tänkt mig. Julstjärnor hade de i alla möjliga färger, bland annat lila(!), men de är giftiga för katter har jag bestämt för mig så det fungerar inget vidare.

Istället kom jag hem med följande:

  • vägsalt till entrén
  • skalade valnötter
  • tejprullehållare med extra tejprullar
  • julservetter
  • svart paketsnöre

Väldigt trädgårdsrelaterade saker, eller hur? 🙂 Det är väl möjligen saltet som kvalar in.

Tejprullehållaren är jag extra nöjd med. Det är en sån där rejäl klump så man kan riva av tejpen med en hand. Vi har tejp nerpackad någonstans, men vi har fortfarande inte hittat den och det passar inte med maskeringstejp i alla lägen. 🙂

För övrigt så har jag fått lära mig att adventsfärgen här i Norge är lila. Man ska tex ha lila ljus i sin adventsljusstake. Så det var inte så märkligt med lila julstjärnor egentligen, men jag visste inte att den färgen fanns. Kanske är det vita som de vattnat med lila vatten? Jag får nog googla på det. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

