Alla talar svenska

onsdag, 16 september, 2009

Valuppdatering och snörvel

Filed under: övrigt,norska företeelser — allatalarsvenska @ 11:09

Den sittande koalitionsregeringen blev kvar i Norge. Det var tur det, även om Senterpartiet – som är med i koalitionen – har som en av sina viktigaste punkter att utrota vargstammen i Norge (!). (Jag förstår inte hur man ens kan göra det till en valfråga, år efter år dessutom, men men…)

Alternativet var nämligen en högerregering med Fremskrittspartiet i spetsen. Maken till populistiskt parti får man leta efter. Vi fick deras valtidning och det var intressant läsning. De vill tex avskaffa alla biltullar och samtidigt förbättra vägnätet. Eftersom det till stor del är biltullarna som bekostar upprustningen av vägarna undrar jag hur det ska gå till, men de hade någon luddig fras om att det bara var 70% av biltullspengarna som gick till vägar och då kunde det lika gärna kvitta. Hmmm??? Men det lockar väljare tydligen. De fick de 22.9% av rösterna…

Ifall någon undrade så fick vi inte rösta i det här valet eftersom vi inte är norska medborgare. Det kan vi tidigast bli när vi bott i Norge i 5 år (och blir då av med det svenska medborgarskapet eftersom man inte får ha dubbelt enligt norska regler). Som nordisk medborgare är det egentligen rösträtten den enda fördelen man får, så jag tror jag klarar mig utan. Vi kommer ändå kunna rösta i kommunalvalet, när det nu är.

EDIT: 5 år var helt fel. Det är 2 år om man skickar in en ansökan och får den godkänd, och efter 7 år kan man bara skicka in en anmälan så går det automatiskt. Men jag tror jag klarar mig utan i vilket fall. 🙂

Från det ena till det andra så är jag är hemma från jobbet med förkylning. Tror det är min skrivbordsgranne som tagit med sig finfina dagisbaciller via sin dotter. Igår sov jag hela dagen trots lilla kattens tappra försök att väcka mig genom att använda mig som studsmatta. Idag är det lite bättre, men jag har ont i halsen. Jag har inte fått något gristryne så det är nog inte svininfluensan. 😀

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

