Alla talar svenska

måndag, 7 september, 2009

Inte min dag

Filed under: boende,mat — allatalarsvenska @ 09:09

Igår kom jag äntligen igång med att måla hallen. Mannen i färgaffären sa: ”Ha mycket färg i penseln och stryk ut färgen i ett drag. Inte dra penseln upp och ner där du redan strukit ut färg.” Så det gjorde jag. Och det blev jättedåligt. Ojämnt och flammigt och färgen rann när den borde torkat.

På sista väggstumpen tog jag minimalt med färg och verkligen smetade ut den så mycket det bara gick. Det var jättejobbigt, så jag tror inte det är så det är tänkt att man ska måla, men resultatet blev 1000 gånger bättre.

Jag hade räknat med att få måla två gånger, men nu måste jag dessutom slipa bort alla rinnmärken emellan. Inte kul. Jag som trodde tapetseringen skulle bli det kluriga och att målningen skulle vara lätt som en plätt… Usch vad sur jag var.

Sen på kvällen skulle jag göra glass i min nya Philips glassmaskin. Mangoglass skulle det bli. Det blev det inte. Det blev kall mangoglass-smet, för frysblocket var inte tillräckligt fruset. Den bra saken var att vi kom på att vår frys nog inte är tillräckligt kall. Den dåliga saken var att vi inte fick nån glass. Som protest åt jag en skål smet. Resten är i kylskåpet i väntan på att blocket fryser om.

Hoppas att det är en bättre dag idag.

4 kommentarer »

  1. Använd roller! Det gör alltid jag. Börja med finliret med pensel, och sedan roller på resten.

    Kommentar av camilla — måndag, 7 september, 2009 @ 15:09 | Svara

  2. Men vad var det för en tokfarbror i färgaffären?!?!

    Hoppas smeten var god i alla fall…

    Kommentar av annieverse — tisdag, 8 september, 2009 @ 04:09 | Svara

  3. camilla: Ja, jag funderar på om roller vore bra ändå. Det är panel och den är ganska ojämn vilket talar lite emot, men det kan inte bli sämre med roller det är ett som är säkert.

    anniverse: Smeten var god. 🙂 Och glassen vi _äntligen_ fick äta igår var supersmaskig. Mango är bästa frukten! När frysblocket var ordentligt fruset gick det på ett kick att göra glass.

    Kommentar av allatalarsvenska — tisdag, 8 september, 2009 @ 11:09 | Svara

  4. Förklaringen till den misslyckade målningen kan vara
    1) Språkförbistring mellan kund och försäljare
    2) Försäljningsknep för att få sälja mycket färg

    Kommentar av Kerstin Karlsson — tisdag, 8 september, 2009 @ 15:09 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

