Alla talar svenska

söndag, 19 juli, 2009

Tillfälligt avbrott

Filed under: boende,pyssel — allatalarsvenska @ 14:07

Här hoppar man upp i ottan (eller ja, kl 9) för att fortsätta tapet- och måleriförberedelserna och så har man ingen ström i huset. Väldigt snopet. Inte för att jag behövde ström för att slipa, men för att komma igång behövde jag kaffe. Utan kaffe mycket butter mig.

Alla säkringar såg OK ut, och grannarna verkade inte heller ha ström så jag ringde elnätsbolaget. Deras telefonsvarare meddelade att det var spänningsfall i någon el-station vilket gav strömavbrott i hela området, och de beräknade att det skulle vara fixat kl 11.

Lite mjölk och flingor höll mig igång så jag i alla fall orkade spackla alla hål i väggen igen, men när det fortfarande var strömlöst kl 11 tvingade jag Lasso att koka vatten på stormköket så vi kunde göra pulverkaffe. 🙂 När det fortfarande inte fanns någon ström hos oss kl 12, men grannen nedanför satt och tittade på Tour de France som om inget hänt[*] ringde jag elnätbolagets felanmälan. Där sa de att det skulle ta två timmar till att fixa. Suck!!

De jobbade tydligen på lite fortare för vi fick tillbaka strömmen vid 13-tiden. Då bootade centraldammsugaren upp. Den lät lite som den automatiska toaletten på hotellrummet i Seoul. 🙂 Vi firade med att göra varsin ny kopp kaffe.

I väntan på att spacklet torkar (igen) så har jag röjt i skrubben under trappan. Det blev massor med plats! Nu är det nog dags att ge sig på hallväggarna. Ingen rast, ingen ro. Och ösregnar gör det.

[*] Grannen nedanför har en gigantisk tv som står så den syns genom deras altandörr. De ser alltid på sport, alla tider på dygnet. Nu är det Tour de France som gäller. Norrmän är nästan lika cykelsportstokiga som fransmän.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

