Alla talar svenska

söndag, 19 juli, 2009

Måla och tapetsera

Filed under: boende,pyssel — allatalarsvenska @ 00:07

Sen vi flyttade in i huset har jag velat göra om i hallen. Allt annat i huset är egentligen OK, men halltapeten är mörkt blå men några små vita blommor på. Trots att det är vit panel på halva väggarna har jag tyckt hallen såg för mörk ut.

Eftersom vi inte har så mycket renoveringsprylar sen förut har det varit en ganska lång startsträcka av inköp och förberedelser, men idag äntligen kom jag igång med omtapetseringen. Eller i alla fall förarbetet på väggarna. Men som vanligt så blir det mer jobb är man tänkt. 🙂

När jag hade plockat ut alla saker och skruvat ner hatthyllan upptäckte vi att den vita färgen på panelen inte täckte den gamla färgen helt på alla ställen. Den gamla färgen var för övrigt också mörkblå, tänk hur mörk hallen måste ha varit då! Hursomhelst så bestämde vi oss för en tur till färgaffären för en hink med vit färg att bättra med. Väl hemma igen satte jag igång med att riva ner lös tapet och spackla. Tapeten satt väldigt bra så det var inte så mycket att riva ner, men det var en hel del slumpvis skruvar att ta bort och spackla igen hålen efter.

När jag hade spacklat klart googlade jag på hur länge spackel ska torka innan man slipar och lägger på ett lager till. Då läste jag att om det är vinyltapet på väggen sedan tidigare så måste man antingen måla över med någon sorts häftgrund, eller så måste man riva ner allt tapet. Annars fastnar inte den nya tapeten. Och den gamla tapeten var vinyl såklart. Det såg ut som bitar av vaxduk man drog av. D’oh! Det var bara att börja riva ner resten.

Tapeten var spaltbar så det gick ganska smidigt att riva ner allt, men det var lite trist att behöva börja om. Men det var ju bra att jag upptäckte det innan jag försökte sätta upp den specialbeställda och ganska dyra nya tapeten. Jag hann inte spackla igen idag, det får bli i morgon. Sen ska jag tvätta, slipa, spackla och måla panelen innan tapeten ska upp, så det tar nog ett tag innan det är klart. 🙂 Men det kommer bli så mycket ljusare och finare och den som väntat på något gott…

Ett faktum som komplicerar det hela är att katten snart kommer hem från sitt sommarkollo hos mina föräldrar, men färgen ska vara ”nostorr” efter bara 4 timmar så det ska nog gå utan att hon byter färg. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

