Alla talar svenska

fredag, 12 juni, 2009

På besök i Linköping

Filed under: övrigt,mat,observationer — allatalarsvenska @ 00:06

Jag är i Linköping en sväng för att fixa med diverse praktiska grejer. Bland annat var jag till banken för att reda ut allt med adressändringar osv. När jag pratade med kundtjänst tidigare sa de att det gick bra att ändra adress bara jag kom in och legitimerade mig. Nu gick det inte alls för de kunde minsann inte göra utskick till utlandet. Jag fick uppge mina föräldrars adress istället. Att andra banker minsann kan skicka brev till Norge kunde bankdamen inte alls förstå. Suck nummer ett!

Sen ville jag ha en ny dosa till internetbanken. Den gamla har lagt av för länge sedan, och nu är den dessutom borta. Eftersom jag inte kunde lämna in den gamla skulle jag behöva betala 250 kr. Det hade jag inte lust med eftersom jag tänkt avsluta alla affärer med Swedbank och egentligen bara ville ha dosan för att se till att det blev ordentligt gjort (dvs göra det själv). Nu får jag ta det via min andra bank, det borde fungera lika bra. Annars får jag försöka hitta dosan för då fick man byta gratis. Suck nummer två!

Efter viss diskussion gick bankdamen i alla fall med på att ge mig ett utdrag på mina fonder från 31 december som jag kan använda till deklarationen i Norge. När hon tog fram de uppgifterna upptäckte hon till sin stoooooora förvåning att det faktiskt stod en norsk adress registrerad där. Men den var inte uppdaterad och uppenbarligen hade de inte skickat brevet dit eftersom det inte kom fram (och vi har eftersändning från den adressen till nuvarande). Suck nummer tre!

För att lämna tillbaka nycklarna till värdefacket vi har haft fick jag stå i en ny kö, men det lyckades till slut. Här blev jag faktiskt lite positivt överraskad, för jag fick tillbaka delar av årsavgiften. Inte i handen utan in på ett konto, men ändå.

När jag ändå var ute på stan och sprang så passade jag på att göra lite ”vansinnesaffärer” på Hemtex. Jag förstår mig inte riktigt på deras affärsstrategi för de verkar ha utförsäljning jämt, fast de kallar det kampanjer. Hur som helst så fick jag tag på ett snyggt påslakanset till dubbeltäcke. Hemtex finns i Norge också, men som jag har skrivit innan så har de andra mått på påslakanen så de passar inte till vårt täcke. Det blev ett i satin, med 3 extra örngott, för mindre än halva ordinarie priset. Jag hoppas det är skönt och bra.

Efter jobbet drog jag iväg en sväng till IcaMaxi. Som ni vet gnäller jag en hel del över maten i Norge. Ibland tänker jag att jag nog förskönar både utbudet och prisnivån i Sverige. Att det helt enkelt inte är riktigt så billigt och bra som jag minns och att det trots allt var ett tag sedan jag bodde i Sverige så saker har hunnit ändra sig. Men när jag stod i affären idag blev jag helt deprimerad, för det är verkligen så mycket bättre i Sverige.

Ta grönsaksdisken. Idag kunde man köpa holländska kvisttomater för 12.90 per kilo. De såg jättefina ut, luktade gott och det var självplock. I Norge har jag aldrig sett tomater för under 35 kr kilot, oftast ligger de på 50 kr. Norska kronor. Och de är så gott som alltid för-förpackade i trista halvkilostråg. På IcaMaxi fanns det såklart massa andra grönsaker än tomater, och allt såg fräscht ut och låg prydligt upplagt så man blev riktigt sugen på att handla. Buäääääää!!! Varför kan inte IcaMaxi i Strømmen eller Bjølsen ha det så?!!?

Mejeridisken skyndade jag snabbt förbi för att inte bli ännu mer deprimerad. Sen fastnade jag i charkdisken med 1000 olika sorters skivat pålägg. Till slut valde jag min favoritsort av Lönnebergaskinka. Jag brukade tycka den var lite dyr, men jämfört med Norge var den ju nästan gratis. Jag avslutade med en låååångsam promenad längs köttdiskarna fast jag inte skulle ha något där. Jag blev löjligt lycklig av att se alla olika sorters kött och olika styckningsdetaljer. Småknäppt, men i Norge har det hänt så många gånger att jag tänkt ”ååå idag vore det gott med entrecôte” (eller någon annan relativt vanlig styckningsdetalj) och så slutar det med att man står framför en hög med fabriksförpackad köttfärs à 120 kr kilot för det är det enda de har. Då tappar man helt sugen att laga mat.

Jag hade kunnat köpa halva affären 🙂 men eftersom jag bara ska vara i Linköping i 4 dagar och sen åka buss tillbaks till Oslo fick jag hejda mig och hålla mig till frukostmat. Norge är bra på många vis men för att behålla min mentala hälsa och matlust måste jag nog se till att med jämna mellanrum komma iväg på de där Harryturerna vi pratat om.

3 kommentarer »

  1. Tänk att allt ska vara så oerhört komplicerat när det har med utlandet att göra! Det är inte bättre inom EU, kan jag säga. I alla fall inte enligt min erfarenhet.
    Jag fattar inte heller det där med Hemtex utförsäljningstema. Första gången jag såg alla dessa braskande skyltar trodde jag de skulle lägga ner helt och hållet, men de lever uppenbarligen än.

    Kommentar av annieverse — lördag, 13 juni, 2009 @ 11:06 | Svara

  2. I Charlottenberg har de ett nytt flådigt hotell byggt vid köpcentret, för harryturare och konferensgäster. Presentkort på shopping får man med, av någon lustig anledning. Och eftersom stället var tämligen tomt när vi var där så gullade personalen mycket med ett styck liten tvååring som busade runt i matsalen.

    Kommentar av Anna — söndag, 14 juni, 2009 @ 18:06 | Svara

  3. annieverse: Det rimmar ju lite illa med ”fri rörlighet av varor och kapital” eller vad det så fint heter. Svårt att ha sina pengar i ett annat land än där man bor om de vägrar kommunicera.

    Anna: Det verkar vara Nordby precis på andra sidan gränsen mot Strömstad till som är ”da plejs” för Harryturer, kanske för att det går motorväg dit. Men där har de dels inget systembolag, dels en stor tullanläggning som man fastnar i ganska ofta. Vid Charlottenberg finns det enligt Lasso inte tillstymmelse till tullare, så det verkar bättre. 🙂 Undrar om hotellpersonalen gillar små gula katter också? 😀

    Kommentar av allatalarsvenska — tisdag, 16 juni, 2009 @ 16:06 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

