Alla talar svenska

söndag, 24 maj, 2009

Trädgård

Filed under: boende — allatalarsvenska @ 18:05

De som ägde huset innan oss kan inte ha varit särskilt trädgårdsintresserade. Hela framsidan är stenbelagd eller altan. I slänten ner till baksidan är det en plantering med några små  förskrämda buskar, men mest sten och trä. Gräsmattan på baksidan består till 75% av maskrosor.

Vi är inte heller jätteintresserade av trädgård, det var därför vi köpte det här huset ju. Men har man en gräsmatta är det ju trevligt om det ser ut som en gräsmatta och inte en maskrosodling. Alltså har vi införskaffat diverse redskap och utarbetat någon sorts strategi för hur gult ska bli grönt.

Egentligen hade vi tänkt gräva upp bitarna som är värst med spade, men idag på förmiddagen gick jag lös med ett stickjärn på de största rosetterna. Efter 2 timmar orkade jag inte mer, men jag fick upp en hel hög med maskrosor på den tiden och jag känner mig mycket nöjd. Sen planterade jag en rabarber (här får den förhoppningsvis vara i fred för grannungarna) och strödde ut ny jord runt de små förskrämda buskarna. Vi får se vad min rygg tycker om det i morgon.

Lasso har varit ute i marka och fiskat hela dagen, tillsammans med en bekant. Jag hörde från dem senast vid 18-tiden och då hade de inte fått några fiskar, men de hade korv, lomper och kaffe med sig så det går ingen nöd på dem.

Snart ska jag på ett möte med grannarna för att rösta om vi ska asfaltera planen utanför garagen eller inte.  Jag hoppas verkligen att ingen är emot. Nu är det grusplan, men stora hål och gigantiska vattenpussar när det regnar. Jag betalar mer än gärna vår del av kostnaden om vi slipper en gjyttjebadad bil. Jag slår vad om att de andra kommer kommentera att det är jag som kommer på mötet och inte Lasso, men han är ju som sagt i skogen. Och det är ju inte som att han har bättre koll än mig på dagspriset för asfalt. 🙂

2 kommentarer »

  1. Sällan är man väl så nöjd med sig själv som när man, darrig i benen och med öm rygg, beskådar högen med maskrosor man just har mördat 🙂

    Kommentar av annieverse — måndag, 25 maj, 2009 @ 16:05 | Svara

  2. Verkligen! Jag tror det kommer fungera bra mot agressioner också. En halvtimme där ute kommer göra mig lugn och snäll även när jag haft en hård dag med dumma kunder. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — tisdag, 26 maj, 2009 @ 15:05 | Svara


RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

