Alla talar svenska

måndag, 27 april, 2009

”Har du blivit svedd av din bank?”

Filed under: övrigt,katten — allatalarsvenska @ 23:04

Jag fick igång nätet hemma igen i början av förra veckan. Det var någon inställning på routern som hade blivit fel. Jag ringde kundtjänst och de förklarade nåt, men de hade sånt eko i telefonen att jag inte uppfattade ifall de gjort någon ändring med flit eller om det bara råkat bli miff.

Lasso var bortrest förra veckan och jag hade ett hårt schema med möte i områdets boendeförening och inbokad tid för däckbyte. Ett tag såg det ut som om jag skulle behöva åka till veterinären med katten också (igen!) för hon var i slagsmål förra lördagen och kom hem helt halt pga flera trasiga klor. Hältan gick som tur var över på ett par dagar, så hon klarade sig ifrån doktorn. Vi får väl se om klorna växer ut igen.

Den här veckan är det deklaration som gäller. Både för Sverige och Norge. Den norska är värst. Här finns fortfarande förmögenhetsskatt, men eftersom det är borttaget i Sverige har det varit svårt att få fram rätt uppgifter att fylla i. Det Norska fribeloppet är väldigt lågt och saker som bil och heminredning(!) räknas in, vilket gör att i princip alla räknas som förmögna. Sverige och Norge byter uppgifter med varandra i och med det nordiska samarbetet så det är inte läge att mörka något heller.

Deklarerandet har ju inte precis underlättats av att Swedbank ”glömt” uppdatera min adress och skickat alla årsuppgifter till Linköping. En snäll kollega har sett till att vi har fått den mesta posten där ifrån, men just det brevet har kommit bort någonstans på vägen, tillsammans med den nya koden till telefonbanken som de också skickat dit. Utan kod vägrar kundtjänsten nästan prata med mig och de kan definitivt inte uppdatera min adress.

Den käcka kundtjänstmänniskan sa ”men det är väl bara att du går in på ett kontor och visar leg”. Mmm, om hon hade lyssnat 3 sekunder tidigare när jag sa att jag hade flyttat till Norge kanske hon hade insett hur dumt det var. Nästa förslag var ”men känner du inte någon på banken du kan ringa?”. Eh, jo, när man har Linköpings största bankkontor som ”sin bank” och de dessutom gör allt de kan för att man inte ska komma dit och störa så är det ju troligt att de känner igen en… Suck!

De kunde skicka ut nya kopior på årsbeskeden. Till Linköping i och för sig, men det skulle ju i alla fall vara nåt. Men när de sa att de skulle ha 90 kr för att göra det blev jag sur. Det är inte mitt fel att de inte uppdaterad sitt register, trots att jag anmält ny adress enligt alla konstens regler. Nu råkar jag ju fortfarande äga den gamla lägenheten, men det hade ju inte behövt vara så. Då hade de hellre skickat mina kontouppgifter till främlingar än låtit mig uppdatera via telefon trots att jag kunde rabblat hela kontohistoriken fram till förra våren. Blä för dem. Jag ska verkligen se till att avsluta alla mina affärer med dem innan nästa nyår.

hardublivitsveddavdinbank

Reklamkampanj från Ikanobanken. Raggadisch och mitt i prick!! 🙂

Mycket gnäll blir det i den här bloggen. I nästa blogginlägg ska jag försöka vara lite mer positiv. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

