Alla talar svenska

onsdag, 8 april, 2009

Matfrossa

Filed under: mat,norska företeelser — allatalarsvenska @ 17:04

Om man ska gå efter vad som är på extrapris i varenda butik nu inför påsken, så består den norska påskmiddagen av Wienerkorv, apelsiner och läsken Solo. Detta ska avnjutas i en snödriva i fjällen, för det vet man ju att ALLA normän drar ”på hytta” under påsken. Med sig har de även en stor laddning deckare och allt de handlat under den traditionsenliga Harryturen på Skärtorsdagen (då det är röd dag i Norge, men öppet i Sverige).

Det här med deckare till påsk, eller ”påskekrim” som det kallas, är lika traditionsenligt som Kalle Anka på julafton, men ingen av dem jag frågat vet riktigt varför. Dessutom utspelar sig 95% av alla norska kriminal- och skräckfilmer i fjällen runt påsk, men en galen massmördare eller zombie i krokarna. Nog för att Jesus dog på korset, men norrmännen verkar ha lagt till en extra, morbid tvist på firandet.

Vi drar inte till fjälls, vi har nog med snö utanför knuten. Vi hade funderingar på att dra på Harrytur, men efter att ha hört om bilköerna mot svenska gränsen på radion skippade vi det. Dessutom har det ju varit massa larm om glas i svenska matvaror på senaste tiden, så det kändes som fel tillfälle att storhandla.

Istället har jag varit runt på diverse norska matbutiker och handlat. Eftersom det är storhelg på gång har de mer, roligare och billigare mat än vanligt och då gäller det att passa på. Jag gjorde tex ett kycklingklipp igår. Ett paket med 300g färsk kycklingfilé kostade 19,90 NOK på extrapris. Ett paket med 900g från samma leverantör kostade 129 NOK. Helskum prissättning, men jag plockade glatt med mig 10 småpaket. Det gäller att bunkra, man vet inte när erbjudandet kommer igen. 🙂 Ja, först gjorde jag såklart den sedvanliga checken: Är det nåt lurt här? Medlemspris? Nej. Kort datum? Nej. Trasiga paket? Nej. Varför slänger sig inte alla andra över den här varan? Det gjorde de. 🙂

Idag var jag iväg för att handla vin och öl (sista chansen för påsken var idag innan kl 15), och kompletteringshandla några småsaker jag glömde igår. Givetvis kunde jag inte låta bli att slå på ”extraprisradarn” och gå runt hela butiken i jakt på fynd. Det gav utdelning idag också. Butiksmalen köttfärs för 59,90 NOK per kilo. Det får man vanligtvis betala för ett tråg med 400g fabriksförpackad, supertråkig färs som är utdrygad med 3-5% salt och vatten.

Medan jag stod där och funderade på hur mycket jag skulle köpa kom det förbi ett par norska damer, troligen mor och dotter. Den yngre sa ”kjøttdeig på tilbud, skal vi ha det?”. ”Nei” sa den äldre ”det står ‘uten tilsatt salt og vann’ det vil jeg ikke ha”. Huh?!!? Det var ju det som var det allra bästa med den, i mina ögon. Märkligt, märkligt, men mer kvar till mig.

Vår stora påskmiddag blir på långfredagen, för då har vi gäster. Det blir lammstek med ugnsbakade rotsaker och sås. Hoppas det blir lyckat, trots att jag troligen hamnade på de norska sau-böndernas svarta lista genom att välja lammet som var importerat från Island. 🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

