Alla talar svenska

fredag, 27 mars, 2009

Ett, två, tre och hopp

Filed under: övrigt,katten — allatalarsvenska @ 20:03

Jag hade ont i huvudet i morse. Eftersom jag hade med mig jobbdatorn hem bestämde jag mig för att jobba hemifrån. Katten var väldigt lugn och snäll hela morgonen. Hon väckte oss inte ens och hela förmiddagen medan jag satt och jobbade låg hon och sov.

Vid lunchtid kom hon efter mig när jag gick till köket men hon var inte alls lika entusiastisk som hon brukar vara. När jag tittade på henne såg det ut som om hon haltade. Jag lockade på henne så hon sprang kors och tvärs över golvet, och hon kunde stödja på alla tassarna men hon sprang ojämnt och så fort hon fick chansen la hon sig ner.

Jag kände igenom baktassarna och det gick bra ända tills jag kom till hasen på den ena. Då högg hon efter mig. I vanliga fall får man ta i henne överallt så det var ett dåligt tecken.

Vi pratade om så sent som i förra veckan att vi borde ta reda på var närmsta veterinär finns och vad öppettiderna är, men det hade såklart inte blivit av så det var bara att börja googla. Och så ringde jag Lasso mitt i ett viktigt möte och skrämde upp honom. 🙂

Ibland är det bra att bo nära en storstad, för det finns massor med dyreklinikker i krokarna. Jag hittade en som hade kvällsmottagning även fredagar och ringde dit. De tyckte jag skulle komma in, och sa att den troligaste orsaken var att hon hade varit i slagsmål.

Det hade jag inte ens tänkt på, utan trodde hon hade hoppat ner från något högt, men när de sa det hos veterinären kopplade jag. Lilla Misse Mau vägrade nämligen komma in i onsdags kväll och när hon kom in på torsdagsmorgonen hade hon ett sår i ena örat. Såklart har hon varit i slagsmål med den stora, skrikiga katten som stryker omkring här och har samma gömställe under altanen.

Veterinären hade drop-in till kl 20 så vi åkte dit när Lasso kom hem från jobbet. När de skulle titta på hur katten gick haltade hon knappt alls, så veterinären tittade först på fel ben. När hon gick över till det andra ”utifall att” så blev det bingo direkt. En fräsande arg katt och ett rejält sår under pälsen. Det blev antibiotikaspruta och nu ska vi ge Imacillin 2 gånger om dagen i 7-14 dagar. Håhå, undrar hur ska det gå…

Veterinären rakade benet lite grann och Lasso var lite missnöjd att de inte tog mer. Han tyckte det var så skojigt när katten var rakad efter kastreringen och det växte ut ränder och fläckar från den rosa magen. 🙂 Vi ska väl egentligen vara glada att det inte var värre, men jag håller med om att det var lite fascinerande att se pälsmönstret växa ut.

Förutom att få i vår katt medicinen måste vi fundera ut hur vi ska lyckas få stora skrikkatten att förstå att det här inte är hans eller hennes revir längre. Undrar föresten vad den har för skador. Vår Mau brukar inte vara den som fegar ur en fight.

2 kommentarer »

  1. Stackars kissemau! Jag rekommenderar vattenspruta mot skrikkatten, det borde få den att tycka er altan är ett jobbigt ställe att vara på. Eller ett rejält vattengevär…

    Kommentar av Anna — lördag, 28 mars, 2009 @ 12:03 | Svara

  2. Hm, vattengevär vore nåt. För några år sedan fanns det ju sånadär bautastora som hade separata tankar man bar på ryggen. Om de fortfarande finns att köpa skulle det här vara en legitim anledning att smyga runt och se ut som Ghost Busters. Grannarna kommer såklart undra men det kan det vara värt. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — söndag, 29 mars, 2009 @ 21:03 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

