Alla talar svenska

tisdag, 24 februari, 2009

Neeeej, vad fånigt!

Filed under: norska företeelser — allatalarsvenska @ 20:02

Jag fick precis en katalog från H&M. De har börjat med hemtextil tydligen, i alla fall på nätet. Jag hittade ett snyggt påslakan som jag blev riktigt sugen på att beställa så jag gick in på nätshoppen för att läsa lite mer.

Av nyfikenhet gick jag först in på den svenska nätshoppen för att se om det var samma saker där. Det var det, och jag läste på om påslakanet. Sedan gick jag in på den norska sajten för att beställa. Innan jag klickade för att lägga varan i korgen läste jag som tur var detaljerna en gång till. Och tror ni inte att påslakanet har en annan storlek här i Norge som inte passar vårt svenska innertäcke. Typiskt!!

Det blir ingen beställning alltså. Kuddvaren var lite bredare också men det hade nog inte märkts. En annan skillnad jag har märkt tidigare är att norrmän verkar föredra formsydda lakan med resår i kanterna. Hemtex i centrala Oslo hade inte ett enda vanligt, platt lakan. Jag är tveksam till om ett formsytt lakan passar vår madrass, den ser för tjock ut för det. IKEA har vanliga lakan men jag har dålig erfarenhet av kvaliteten. Den där ”Harryturen” rycker närmare och närmare, nu med sängkläder på den allt längre shoppinglistan. 🙂

Annars har jag varit duktig idag och beställt både tandläkartid och klipptid. Tandläkaren fick jag telefonnummer till av en kollega. Jag ringde och frågade lite snällt om de möjligen hade tid för undersökning av en ny patient. Damen som svarade lät lite förvånad och frågade sedan om jag ville komma i morgon eller på torsdag. Det är andra bullar än Folktandvården i Linköping. Där får man vara glad om man får tid inom en månad om man redan är patient, är man ny får man köa i ett halvår. Men smakar det så kostar det troligen. Hoppas jag inte har några hål.

2 kommentarer »

  1. Var det ett påslakan som var vit på en sidan och beige på andra med stora löv i motsatta färgen som sidan hade. jag satt länge och önskade att jag hade behövt nytt men köper jag nytt måste jag slänga ett gammalt och det är inget jag vill bli av med just nu. MEN rackans snyggt var det. kerstin

    Kommentar av Kerstin Karlsson — måndag, 9 mars, 2009 @ 20:03 | Svara

  2. Nej, det var ett vitt med blå ränder på jag blev sugen på. Men det du beskriver låter också snyggt.

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 9 mars, 2009 @ 21:03 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

