Alla talar svenska

söndag, 22 februari, 2009

Otroligt uppskattat

Filed under: övrigt,mat — allatalarsvenska @ 22:02

Av någon anledning har jag utvecklat en stark aversion mot ordet ”uppskatta” när det används om mat. Lasso ville ha tårta förra helgen, så jag surfade runt på olika matforum för att hitta goda recept. I var och varannan kommentar hittade man saker som ”min tårta med banan och lime är alltid lika uppskattad” eller ”kasslergratängen är otroligt uppskattad av både barn och vuxna”.

Jag vet verkligen inte varför, men det börjar krypa i huden på mig av såna meningar. Det räcker liksom inte att något är gott, utan det ska uppskattas. Jag får vibbar av en självgod värdinna som minsann vet att hennes mat är bäst och nåde den gäst som inte uppskattar den.

Å andra sidan har Lasso gapskrattat åt mig i veckan och undrat om jag var 60 år gammal, bara för att jag använde ordet ”välbevarad” om en person. 🙂

Det blev förresten en helt vanlig gräddtårta på färdiga tårtanslag. Fyllningen blev marsankräm och blåbärssylt och uppepå hade jag strössel och daimkulor. Gott blev det i alla fall. Nästa gång kanske jag har lite mer tid och ork att fixa alla de där goda fyllningarna jag hittade recept på.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

