Alla talar svenska

söndag, 28 december, 2008

Nu är glada julen slut, slut, slut

Filed under: mat,norska företeelser — allatalarsvenska @ 18:12

Idag åkte mina föräldrar och syskon hem, och julfirandet är officiellt slut för i år. Det var trevligt att ha er här!

Lasso hade planerat att han och min syster skulle åka på sk Harrytur till Sverige och handla julmat, men när vi läst de 1000 reklamblad vi fick i brevlådan veckan innan jul konstaterade vi att maten för en gångs skull var riktigt billig så vi handlade allt på närmsta Coop istället.

Lillebrodern fick en beställning på glögg och andra alkoholhaltiga drycker som mamma och pappa sedan smugglade i sin bil. Julmust hade brodern också fått beställning på. Jag sa 4-5 flaskor. Han köpte 12. Och påminde mig om förra årets katastrof, när julmusten var slut redan till lunch på juldagen. Så kan vi ju inte ha det. 🙂 Facit är att det nu är 5 flaskor kvar, så det gick åt mycket mer än jag trodde.

Julmat i Norge är pinnekjøtt eller ribbe. Lasso var inne på pinnekjøtt, men receptet började med ”lägg i blöt i ca 30 timmar”. Där passerade den maträtten min gräns för framförhållning så det fick bli ribbe istället. Nu visade det sig att ribben skulle kryddas 2-3 dagar i förväg så det blev egentligen ingen skillnad. 🙂

Skillnaden mellan ribbe och svenska revbensspjäll är att på ribbe är svålen kvar. Den ska rutas och sedan är det mycket viktigt att det hela tillagas så svålen blir knaprig. Vi läste ett antal olika recept och tittade på instruktionsfilmer. Det fanns tom en Ribbetelefon man kunde ringa, men vi klarade faktiskt av det själva. Efter en timma ”på rygg” och två timmar med svålen upp kom det ut en välstekt ribbe med knaprig svål.

Traditionellt äter man potatis, sås, medisterkakor och korv till ribbe. Vi körde på en mer svensk smörgåsbordvariant med sill, lax, köttbullar, prinskorv och diverse andra saker. Mycket mat blev det.

Juldagen blev det ugnsbakad öring och annandagen kalkon. Det känns som om jag lagat mat konstant i flera dagar, men egentligen har det mesta ju skött sig själv i ugnen större delen av tiden. Mamma var potatis- och diskansvarig och syster skötte kak- och godistillverkningen så det var teamarbete.

Julens joker i matväg var rakfisk. Det är som surströmming fast på öring istället. Jag trodde inte att någon i min familj skulle äta det, men hela paketet gick åt. Det var något mildare i smaken än surströmming och luktade definitivt mindre så tom jag åt ett par bitar. 🙂

1 kommentar »

  1. Julmust har en tendens att ta slut väldigt fort i vår familj med – det är ju så gott!
    Fast någon gång i mitten av januari känner jag att det är nog för denna gång – då kan jag börja spara mig till påskmusten 😉

    Kommentar av annieverse — måndag, 5 januari, 2009 @ 11:01 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

