Alla talar svenska

söndag, 23 november, 2008

Pinnar och Pororo

Filed under: övrigt,mat — allatalarsvenska @ 22:11

Lasso har varit i Korea. Han shoppade loss på Hyundai Department Store vid COEX och köpte det här fina setet med ätpinnar och skedar.

IMG 2526

 

Hm, vad suddigt det blev. Får se om jag kan ta en bättre bild när det är ljust ute. Det är tio av varje så nu kan vi bjuda riktigt många vänner på koreansk mat. Måste bara lära mig att laga något först, men hur svårt kan det vara att få till bibimbap eller budae jjigae? 🙂 Vitsen med båda är ju att det är lite ”man tager vad man haver” över dem. Den rätta chilisåsen blir nog svårast att hitta, men harissa eller någon sambal-variant borde inte vara för långt ifrån, om man doserar lagom.

Lasso köpte en present till mig också. Han vet vad jag vill ha, utan att jag ens önskade mig! 🙂

IMG 2528

Det är Pororo, den lille pingvinen!! Om man drar i den blå kulan han har på huvudet drar man upp honom och han spelar på trumman. Det är en rem på så det ser ut som man kan ha honom som halsband, men det kanske skulle bli lite för skojigt för omgivningen eftersom han är nästan 10 cm hög. Än så länge får han bo kvar i förpackningen, men sedan ska han få en hedersplats. 🙂

4 kommentarer »

  1. Hoho, det finns verkligen massor av kuliga Pororo-prylar!

    Jag kan inte laga koreansk mat, men använder en del koreanska kryddor i min ”vanliga” matlagning. Till exempel wokar jag kött och grönsaker och klickar sen i några skedar av den däringa sojabönspastan som man köper i gröna burkar, och sen spär jag med grädde så att det blir en smarrig sås som köttet och det gröna får koka i.
    Varianter av bibimbap brukar jag också kunna få till, det är ju inte så avancerat. Min dotter vill ha MYCKET kim ”on top”!

    Kommentar av annieverse — söndag, 23 november, 2008 @ 22:11 | Svara

  2. OMG penguin! 🙂
    Lille A har börjat uppskatta sin Pingu-DVD. Det ska börjas i tid.

    Kommentar av Anna — måndag, 24 november, 2008 @ 13:11 | Svara

  3. anniverse: Mmmmm, sojabönspasta. Jag får nog inventera de olika asiatiska butikerna i Oslo. Kanske har någon en liten koreansk hörna. Idag har jag fått tips om en japansk restaurang, med koreansk kock, som serverar bulgogi. Frågan är bara om man har råd i det här landet att äta en rätt som består av 90% kött.

    Anna: Leranimationer är ju i en klass för sig, men Pororo ligger inte långt efter. Istället för lillasyster har han Krong. Lille A kan få låna min DVD, om han lovar att inte äta på den. 🙂

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 24 november, 2008 @ 15:11 | Svara

  4. Vi lånar gärna DVD:n och bränner av den! Lille A får inte komma nära dock, han har så många kreativa sätt att vara destruktiv på nuförtiden. Jag tror han ska bli testare när han blir stor. 😉

    Kommentar av Anna — onsdag, 26 november, 2008 @ 13:11 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

