Alla talar svenska

tisdag, 18 november, 2008

Gnällmoster

Filed under: övrigt — allatalarsvenska @ 22:11

Eftersom jag är ensam hemma (förutom katten då) och lite småförkyld så tycker jag att jag har rätt till en gnällstund.

Första ämnet, dietkriget i svensk media:
Plötsligt är socker och kolhydrater livsfarligt men fett är bra. Alla tidigare rekommendationer om att dra ner på fettet förkastas och den som vågar påstå att det kanske stämmer är en förrädare, köpt av industrin.

Jag är ingen kostexpert, men låt oss börja med sockret. Socker i stora mängder är inte nyttigt, det vet alla med fler än två hjärnceller. Socker i lagoma mängder fungerar som konserveringsmedel. Det här gäller tex sylt och ketchup. Den rådande sockerhysterin har gjort att föräldrar blir vansinniga om deras barn får lite ketchup på dagis. Jag tycker det är jättebra om dagis ”sockersanerar” sig och tex inte tillåter att alla bjuder på godsaker vid födelsedagar. Det kan lätt bli mycket kakor i perioder då. Men förbjuda ketchup!?! Någon måtta får det väl vara på dumheterna.

Om man tar bort sockret måste man dessutom sätta till andra produkter för hållbarhetens och smakens skull. Är det så mycket bättre? När jag handlar i Sverige blir jag galen på alla produkter där det står ”nu med mindre socker” fast när man läser innehållsförteckningen så är det ersatt med sötningsmedel istället. Det gör ju produkten precis lika söt i slutändan. Ja, man får i sig mindre socker, men man vänjer sig vid precis samma söta smak.

Kolhydraterna då? Det är väl samma här. De flesta har koll på att vitt bröd och vetebullar inte är särskilt nyttigt. Framför allt är det inte mättande utan man blir hungrig snart igen. Allt det här med GI är egentligen bara ett väldigt komplicerat sätt att beskriva mat man står sig bra på, tex fullkorn. Det är ingen magi i det. Egentligen är det inga större skillnader mellan de olika lägren här (även om de givetvis lyckas träta om det), men GI-sidan har förpackat sina argument på ett sätt som tydligen är mer attraktivt.

Slutligen fett. Att leva på smör och matolja är inte bra. Att äta fett i normala mängder behöver inte vara dåligt, se på maten runt medelhavet. De sparar inte på olivoljan men i kombination med resten av maten blir det balans. De knaprar tom i sig en och annan skiva vitt bröd!! Att dra ner på sin fettkonsumtion behöver inte heller vara dåligt. Problemet är väl om man utan att tänka sig för börjar ersätta med lightprodukter.

I likhet med socker så bär ju fett smak. Alltså måste man tillsätta massa annat för att en lightprodukt ska smaka något och kanske blir resultatet inte lika bra som äkta vara ändå. Så vad är bäst, en klick äkta smör och en slurk grädde, eller margarin och en hel förpackning av något gräddfärgat som om man har tur innehåller ett par mjölkatomer? Dessutom tror jag att ibland så lurar folk sig själva att de kan äta mer genom att köpa lightprodukter. Då har man ju liksom tappat hela poängen. En påse chips är liksom aldrig nyttigt, vare sig det är 30% fett eller ”bara” 20%.

Jag håller mig till devisen ”lagom är bäst”. I alla fall tills jag lanserat den nya dieten som sopar mattan med alla andra. Kom ihåg var ni hörde om den först. 🙂

Ämne nummer två för kvällen är den här snyftartikeln från Aftonbladet. Det är så dumt så jag ids inte ens kommentera. Eget ansvar någon??

Nu blir jag sugen på att spela WoW igen!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

