Alla talar svenska

torsdag, 9 oktober, 2008

Ingen reklam tack

Filed under: norska företeelser — allatalarsvenska @ 18:10

I Sverige är det enkelt. Man sätter upp en handskriven lapp på sin brevlåda eller dörr där det står ”Ingen reklam tack” och så är det klart. Reklammängden minskar genast drastiskt. Ett år fick vi ett klistermärke à la dymo-remsa från IKEA där det stod ”Ingen reklam tack, men gärna IKEA-katalogen”. Det var en ganska smal remsa, så jag var tveksam till om det skulle funka men jodå.

Här i Norge är det minsann inte så lättvindigt. Jag har sett att folk har ett litet klistermärke med ”Uadressert reklame – nei takk” på sina lådor. Igår hade vi fått massor med skräp så då tänkte jag ta tag i att skaffa ett. Efter mycket googlande hittade jag att det i teorin ska räcka med en egengjort lapp, men i praktiken måste man fylla i en blankett på posten. Sen får man klistermärket hem i lådan. Den något krystade förklaringen var att då visste posten hur många som ville ha reklam och kunde trycka upp rätt antal blad. Säkert!

Man skulle ju kunna tänka sig att posten hade den här blanketten lätt tillgängligt på sin hemsida, men nej. Så enkelt kan det inte vara. Efter mycket letande hittade jag en scannad version på en kommuns sidor. Det stod med stor fet text på blanketten ”du vet väl att om du lämnar in den här lappen så går du miste om massa fina erbjudanden”. Ja, fast på norska då. Undrar hur mycket posten tjänar på reklamen egentligen…

I Korea såg det ju ut såhär var och varannan dag, men där kom någon och städade bort reklamen emellanåt. Här åker det mesta i pappersåtervinningen som definitivt inte är dimensionerad för 3 hushåll och är överfull jämt. Men jag tror inte jag orkar fixa någon klisterlapp till den här adressen. Det får bli till nya huset.

2 kommentarer »

  1. Det var byråkratiskt!! Gud hjälpe mig, men nu kommer jag att tänka på Björn Rosengren och ….ja, du förstår nog vad jag syftar på 😉

    Kommentar av annieverse — fredag, 10 oktober, 2008 @ 13:10 | Svara

  2. Jag tänker ganska ofta på honom…

    Kommentar av allatalarsvenska — måndag, 13 oktober, 2008 @ 09:10 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

